Visar inlägg med etikett fest. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fest. Visa alla inlägg

tisdag 19 november 2019

50 år

Både nedför och uppför

Nu har jag levt ett halvsekel, och kommit in på "döhalvan" som en morbror till mig uttryckte det när han fyllde 50 för många år sedan. "Efter 50 går det bara utför!" blev min kollega Fredrik Ahlstedt citerad på i intervjun i UNT (se nedan), och sedan ett par dagar känner jag ryggskottet sätta in.

Intervjun i Upsala Nya Tidning (och Enköpingsposten) på min 50årsdag

Men med den något negativa inledningen vill jag ändå säga att 50-årsfirandet varit väldigt fint, en fantastisk upplevelse. Jag håller inte med om att det går nedför (därav att jag hytte med fingret mot Fredrik), utan jag tycker varje ålder har sin tjusning.

Jag vill också med denna sammanfattning av mitt firande TACKA alla fantastiska människor för alla glada tillrop, gillamarkeringar, hälsningar och uppvaktningar i samband med min stora dag!

 

Förskottsfirande på Alla Helgons Dag

Firandet inleddes med en mottagning och middag på Diakonistiftelsen Samariterhemmet, där direktor Erik Eckerdal berättade lite om Ebba Boströms livsverk och historien bakom Samariterhemmet.

Min inbjudan till festen, notera den vackra nationalromantiska byggnaden från 1918

Jag fyller ju egentligen 9/11 men på grund av rikstinget den helgen fick jag flytta fram firandet. Mottagningen inleddes med sång av Schola Cantorum som bland annat, helt utan min inblandning, framförde Nordisk Studentsång, "Framåt, framåt på ljusets bana" - en sång som jag sjöng flitigt  under min studenttid när vi grundade sällskapet KFV (Karl Filip av Vasa).

Det var så trevligt med alla gäster som kom. Jag är inte så bra på att planera och bjuda in, så de som jag fick tag på kom - men det var många tillresande från hela Sverige och Norge, och ett par i släkten som faktiskt var i Uppsala för första gången.


Kvintett ur Schola Cantorum, domkyrkans ungdomskör med en av döttrarna

 

Stadsvandring

Under pausen mellan mottagning och middag tog jag med de gäster som önskade på en stadsvandring igenom Uppsala, där jag berättade om kända Uppsala-profiler. Det var en magisk upplevelse att vandra igenom Uppsala gamla kyrkogård på Alla Helgons Dag med alla ljus tända. På vägen dit hann vi med Fadimes plats, domkyrkan med Carl von Linné, Olof Rudbeck (som ledde släckningsarbetena vid branden 1702) och heliga Birgitta.  På kyrkogården berättade jag om Anton Nicklas Sundberg, Ebba Boström, grundaren av Diakonistiftelsen Samariterhemmet, Sven Arrhenius, Dag och Hjalmar Hammarskjöld, Gapminders grundare Hans Rosling och Gustaf Fröding. På vägen tillbaka passerade vi Pelle Svanslös och Gösta Knutsons Åsgränd, samt Grottan, värmestuga för hemlösa som ligger i Carolinabacken. I stället för gåvor hänvisade jag till just föreningen Hjälp till Behövande som driver Grottan, samt nattvandrare och soppkök i Gottsunda med mera. (Ge gärna en gåva till Föreningen HTB, bankgiro 830-6805 eller Swish 1236649552)

Ärkebiskop Anton Nicklas Sundbergs gravsten

Anton Nicklas Sundberg, ärkebiskop mellan 1870-1900 har många roliga historier berättade om sig. En gång när han missade tåget sades han ha utbrustit: "Där gick tåget åt helvete, och jag som skulle  med". Vid stadsbranden i Karlstad 1867 när han var biskop där beskrev Gustaf Fröding tillståndet på följande sätt: "Landshövdingen grät och bad, men biskopen svor och släckte".


Firande på rikstinget

Nu kan man tycka att det kunde räcka med firande. Men jag fick ju tillbringa själva dagen på KD:s riksting uppe i Umeå. Det blev också där så många gratulationer och hurrarop. Jag kunde börja lördagen och gå och hämta tidningen Dagen i deras monter, där ett porträtt med mig var publicerat.

50-årsporträtt i tidningen Dagen

Så fortsatte det när jag gick upp i talarstolen för att hålla mitt anförande å Uppsala-delegationens vägnar under debatten om partistyrelsens proposition om integrationspolitiken och ordförande Magnus Berntsson från Göteborg passade på att utbringa ett fyrfaldigt leve för mig. På kvällen under rikstingsfesten stämde Uppsaladelegationen upp Ja må han leva med hela salen, och utbringade Hurra-rop. Så kom Ebba och gratulerade och vi passade på att fota oss med hela gänget.

Ebba och Uppsaladelegationen gratulerade på rikstingsfesten

Så det blev sannerligen ett minnesrikt firande. Till och med i debatt om tiggeriet i SVT inledde Linda Linarve med att gratulera mig.

Jag avslutar mitt tack här med en klassisk bild - motsvarande den jag la ut redan på min 40-årsdag för 10 år sedan. Än en gång STORT TACK!

Blomsterfotot



 
Komplettering någon vecka senare:

Gratulation på kommunstyrelsen
 
När jag trodde firandet var klart så fick jag en fin blomma och bjöds på tårta även på kommunstyrelsen 10 dagar efter själva födelsedagen. Jag blev väl kanske inte helt tagen på sängen då vi har en policy om att man kan bjuda på tårta när medarbetare fyller jämt, men det var ju ändå trevligt.

Så tänkte jag att äntligen var det flera veckor långa firandet över, men tji fick jag. Till min överraskning plockade även ordförande i Utbildningsnämnden (där jag är vice ordförande) Helena Hedman Skoglund (L) fram en blomma följande dag, och även där bjöds på tårta. Den finaste hittills måste jag säga, och godaste (förutom alla "riktiga", hemgjorda tårtor som min fru gjort).

Min uttydning är att man tar alla chanser att fira och lätta upp den mörka tunga månaden november. Så då kanske jag kunde bidra lite med en anledning.

Så än en gång tack - alla  ni som gratulerat och firat - ni är fantastiska!


Utbildningsnämndens presidium Ulrik W (S), Hanna M (V), jag och Helena H S (L)

Bästa tårtan med riksvapnet


söndag 17 november 2019

Riksting med förnyelse

Ebba öppnar rikstinget i Umeå

Nya personer, ny politik

Rikstinget 2019 blev ett riksting med förnyelse av Kristdemokraterna. 2015 valde vi Ebba som partiledare och sa upp Decemberöverenskommelsen, 2017 i Uppsala präglades tinget av att Lars Adaktusson valdes som vice partiledare i stället för valberedningens förslag Emma Henriksson.

2019 har nu Ebbas partiledarskap satt sig i partiet. Med två stora valframgångar i ryggen blev Ebba omvald med stående ovationer, och luckan efter avgångne Lars Adaktusson fylldes av Bengt Germundsson, samme Germundsson som var tredjenamn efter Mats Odell och Ebba Busch Thor vid rikstinget i januari 2012. Den gången blev ingen av dem valda, men mycket har hänt sedan dess och idag är Bengt fortfarande kommunstyrelseordförande i Markaryd med ca 40% av rösterna, och sedan i vintras även KD:s gruppledare i SKL (Sveriges kommuner och landsting). Jag är väldigt glad över att han ingår i partiets presidium.

Landsbygd och integration

På det politiska planet innebar rikstinget också en förnyelse på flera plan. Partistyrelsen hade lagt två propositioner om landsbygds- och integrationspolitik med en rad konkreta förslag på dessa områden. Det gör att KD nu är det kanske vassaste partiet när det gäller landsbygdsfrågor, och att vi skärpt vår politik på migrations- och integrationsområdet.

Just migrationsområdet var en fråga som blev väldigt debatterad inför tinget, utifrån att partistyrelsen lagt ett förslag om att inte ensamkommande ungdomar ska kunna få ta med anhöriga i efterhand om de inte har försörjning för dem. Vi är ett parti som håller på att familjer ska hålla ihop, och därför tycker vi inte att man ska skicka sina barn ensamma över medelhavet och andra osäkra flyktvägar, utan att familjer ska hållas ihop. En del talare gjorde sig lustiga över att barn skulle förväntas försörja vuxna, något som inte händer i Sverige, men i mitt inlägg i debatten använde jag detta som en illustration till hur skev vår integrationspolitik har varit. Här är hela mitt 2-minutersinlägg i den debatten:

"Först vill jag tacka Kalmar som stödjer min motion om tiggeri 4:8. De som röstade nej till en reglering eller förbud mot tiggeri tidigare idag borde stödja denna eftersom den handlar om att förebygga de bakomliggande orsakerna till tiggeriet. 

När det gäller 4:29 om ensamkommande och anhöriginvandring yrkar jag bifall till partistyrelsens förslag och Ebbas nyss meddelade tillägg. "Minderåriga barn kan inte försörja sina föräldrar" sa någon nyss. På en resa till Bryssel för några år sedan lärde jag känna Tomas, som sitter här i salen, och Georgis, båda från Norrköping med syriansk bakgrund. Georgis, numera framgångsrik företagare, berättade hur han fick börja försörja sin familj i hemlandet som 13-åring. När han senare kom till Sverige fick han beskedet att han inte fick jobba utan skulle leva på bidrag i stället. Ett tydligt exempel på den misslyckade svenska integrationspolitiken, som vi nu behöver komma tillrätta med. 

Igår talade jag om integrationspropositionen och lyfte fram Hans Eklinds förtjänstfulla arbete. Jag tycker faktiskt han personifierar kristdemokratisk politik genom sitt sätt att förena både hjärta och hjärna. Ett tydligt exempel på det var när han fick igenom ett förslag i socialförsäkringsutskottet om behandling av kristna konvertiter som kommit till Sverige. Kristdemokratisk politik som gick igenom med stöd av Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Det visar hur viktigt det är att kunna samarbeta med alla partier, och vara nytänkande och våga ta tydlig ställning när det gäller migrations- och integrationspolitiken. 

Slutligen vill jag bara yrka avslag på motion 4:15 som föreslår att det ska tillsättas en ensamhetsminister."

Höghastighetståg, tiggeri och burkaförbud

Två andra frågor som var uppe till diskussion var höghastighetståg där partiet nu bytte ställning och inte längre kommer arbeta för en ny stambana. Det är mycket bra, då de hundratals miljarder kronor denna investering skulle kosta riskerar bli en gökunge som trycker undan andra järnvägsinvesteringar och riskerar att sluta i att bli ett nytt Göta Kanal-projekt. Att säga nej satt långt inne i ett parti som KD med sin starka förankring i Jönköping, den stad som skulle gynnas allra mest med det nya stomlinjenätet för järnväg.

När det gäller Tiggeri gick min ersättare i kommunstyrelsen Eva Moberg upp och höll ett brandtal för en reglering av tiggeriet. Det hjälpte dock inte utan rikstinget biföll partistyrelsens förslag att avslå vår motion om ett nationellt tiggeriförbud, eller reglering i någon form. Dock avslog partistyrelsen med tingets bifall de motioner som yrkade på förbud mot tiggeriförbud - en liten seger i sig. Partiet kan alltså fortsatt tänka sig lokala regleringar, men det hade varit bättre med en tydlig nationell linje. Jag argumenterade för just detta i en debatt i SVT forum mot min kollega Jonas Sandwall i Uddevalla.
 
Min debatt mot Jonas Sandwall om tiggeri i SVT

En annan fråga som dock gick vår väg var att rikstinget röstade för att man inte ska kunna ha heltäckande klädsel (som burka och niqab) i offentlig verksamhet som skola och sjukvård. Ett viktigt ställningstagande att man inte kan vara maskerad i dessa miljöer.

God stämning

Det var en väldigt god stämning och trevligt att träffas, och särskilt roligt var det med så många nya delegater från Uppsala. Vi hade 12 ombud och ett antal ersättare, och faktiskt var nästan hälften av våra delegater uppe i talarstolen under de olika debatterna. Elias Moberg bistod mig i delegationsledningen och gjorde en fantastisk insats med tanke på att det både var hans första riksting, och att han inte har någon erfarenhet av att sitta i ett fullmäktige.

På rikstingfesten var de flesta på plats, och du kan se oss på fotot nedan

Uppsaladelegationen på rikstinget, under festkvällen på lördag



torsdag 17 maj 2012

17 Mai

Idag har vi gått i 17 mai-tåg i Gåsbakken i Norge och firat Norges nationaldag. Vi fick låna Ingvilds brors IKEA-paraply för han tyckte det kunde vara bra för att lyfta fram vår svenska anknytning :)

DNDN, SvD, VG, VG, VG

söndag 19 september 2010

80-årsfest & valpropaganda

I kväll har (efter en lång och arbetsam valrörelse - därav det magra bloggskrivandet...) jag varit med på en fantastisk 80-års fest. Som ordförande i Bror Hjorths stiftelse var jag i Stockholm och gratulerade Brors son Ole på hans 80-årsdag tillsammans med museilektor Maria Malmberg-Wallin (längst till vänster på fotot) och min vice ordförande Per Silenstam (längst till höger).

Det var en minnesrik fest med mycket musik - Ole har startat upp folkmusikavdelningen på Musikhögskolan i Stockholm - och lite politik (som jag också påpekade i mitt tal). Förutom ett antal riksspelmän framträdde också Oles barndomskamrat Owe Törnqvist med ett par sånger och några anekdoter. Så det var skönt att få ett avbrott från en hektisk valrörelse.

Hemkommen möttes jag av två intressanta lappar innanför ytterdörren till trappuppgången. Jag kunde inte låta bli att misstänka mina barn, och mycket riktigt var min yngste son inblandad. Dock bara som uppsättare - det finns andra politiskt intresserade barn i grannskapet... Tycker dock budskapet är ganska träffande så kan inte låta bli att lägga ut det här. Förutom att en röst på Sahlin är en röst på Ohly skulle man kunna tillägga att även en röst på Wetterstrand är en röst på Ohly (och på Sahlin för den delen).

Lycka till med valet i morgon - och rösta rätt!



söndag 20 juni 2010

Länge leve Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel!!

Ett stort grattis till vårt nya kungliga kronprinsess-par! Fantastiskt med en sådan manifestation för kärlek, trohet, Sverige, ståt och folklig delaktighet. En riktig högtidsdag på alla sätt och vis!

Håller med Thomas Ardenfors att republikanerna kan dra något gammalt över sig! Det är märkligt att det i media ska behöva fokuseras på och debatteras om monarki och republik, och att en massa tyckare ska ha åsikter om det ena och det andra i TV-soffor och tidningsspalter (och inte minst på bloggar). Kan vi inte bara fira och glädja oss över det öppna svenska samhället, det stabila statsskicket och kärleken och livet i allmänhet som manifesterats idag!

Länge leve kronprinsessan, och må hon så småningom styra klokt och vist över kungariket Sverige!

DN 1,2,3,4,5 (-Lena Andersson tar priset genom att jämföra monarki med nazism...),6 SvD 1,2,3,4,5, 6 Dagen 1,2,3 Aftonbladet 1,2,3 VG 1,2,3

onsdag 7 april 2010

Påsk och uppståndelse

Nu har vi firat färdigt påsken i Norge. Det blev dock mest firande av svågern Jon som fyllde 40. Han firade med stor utefest för hela släkten / vänner med skidtävling för barnen, hopp, slalom, grillning, sol och gemenskap. Därefter gick vi in för middag och tårtor. På bilden syns yngsta dottern i barnens skidtävling - det var faktiskt första dagarna hon åkte skidor...

Men det är klart, flaggan gick i topp på påskdagen, och vi uppmärksammade även den egentliga grunden för ledigheten. Det är fantastisk att få fira uppståndelsen och livet varje år och påminnas om hoppet och glädjen som påsken vittnar om.

måndag 23 november 2009

Fest och eftertanke

Nu har jag hunnit fira min 40-årsdag med en fantastisk fest på Wiks slott förra helgen. Har så smått börjat hinna hämta mig efter detta nu! Tack alla som gratulerade på olika sätt - kan bara konstatera att det är roligt att fylla 40. Jag tror alla åldrar har sina fördelar, och en jämn födelsedag har i alla fall en fördel - en anledning att fira!

Jag bifogar här en "klassisk" bild som hör till vid jämna födelsedagar (dock ofta vid lite högre årstal...). Men, jag står ju som sagt för traditioner så det passar ju bra!

Har dock under förra veckan också hunnit med en begravning också. Det är alltid bra för att "betänka huru få våra dagar äro". Det var Siv Andersson, en av våra nestorer i Kristdemokraterna i länet som gått bort och begravningen ägde rum i Gryta kyrka utanför Örsundsbro. Jag medförde hälsningar från Göran Hägglund och partiledningen, Siv har nämligen betytt mycket för vårt partis utveckling, inte minst i starten 1964 då hon var en av medarbetarna till vår förste partiledare Birger Ekstedt och la ner ett hårt och omfattande arbete i utarbetande av våra första politiska program och beslut.



fredag 6 november 2009

40 år

UNT skriver idag om att jag fyller 40 år. Det är ju kul - "att fylla gubbe" som någon av de andra politikerna här på Wik uttryckte det. Fullt upp nu med förberedelser - har bland annat fixat en del när jag ändå är här på Wik om festen nästa vecka. Angenäma bestyr!

tisdag 2 juni 2009

Fest och kampanj

Helgen ägnades åt kampanjande och firande. På lördag var äldsta dottern på kalas, och på söndag hade hon själv kalas med glassbomb utanför vårt hus efter att Joel på bilden redan hunnit med ett annat kalas....


Vi firade också mamma Ingvild på mors dag. Hon fick en fruktbricka med dessertostar, samt en powerpointpresentation som Edel satt ihop.


På lördagen var jag ute och kampanjade i Bålsta och Enköping. Inte så att folket flockades runt oss, men jag höll i alla fall tal på torget vid Bålsta centrum, och hade en del intressanta samtal med några personer. EU-valet är väl ingen kioskvältare precis, men det är ju viktigt att man utnyttjar sin möjlighet att påverka EU!

söndag 19 oktober 2008

Var jag för snäll?

I eftermiddag var jag på två inflyttningsfester (den andra var en förtäckt 40-årsdag). Tyvärr kunde inte Ingvild vara med eftersom vår 1-åriga Lia hade feber... På båda ställena fick jag kommentaren "känd från tidningen" - eftersom intervjun med mig (se nedan) var införd i dagens UNT. Några av mina vänner (en prästfamilj) tyckte dock att jag hade uttryckt mig lite försiktigt om Ecce Homo. Det tycker min fru också. Men, men, jag är väl en liten diplomat - på gott och ont.