söndag 17 november 2019

Riksting med förnyelse

Ebba öppnar rikstinget i Umeå

Nya personer, ny politik

Rikstinget 2019 blev ett riksting med förnyelse av Kristdemokraterna. 2015 valde vi Ebba som partiledare och sa upp Decemberöverenskommelsen, 2017 i Uppsala präglades tinget av att Lars Adaktusson valdes som vice partiledare i stället för valberedningens förslag Emma Henriksson.

2019 har nu Ebbas partiledarskap satt sig i partiet. Med två stora valframgångar i ryggen blev Ebba omvald med stående ovationer, och luckan efter avgångne Lars Adaktusson fylldes av Bengt Germundsson, samme Germundsson som var tredjenamn efter Mats Odell och Ebba Busch Thor vid rikstinget i januari 2012. Den gången blev ingen av dem valda, men mycket har hänt sedan dess och idag är Bengt fortfarande kommunstyrelseordförande i Markaryd med ca 40% av rösterna, och sedan i vintras även KD:s gruppledare i SKL (Sveriges kommuner och landsting). Jag är väldigt glad över att han ingår i partiets presidium.

Landsbygd och integration

På det politiska planet innebar rikstinget också en förnyelse på flera plan. Partistyrelsen hade lagt två propositioner om landsbygds- och integrationspolitik med en rad konkreta förslag på dessa områden. Det gör att KD nu är det kanske vassaste partiet när det gäller landsbygdsfrågor, och att vi skärpt vår politik på migrations- och integrationsområdet.

Just migrationsområdet var en fråga som blev väldigt debatterad inför tinget, utifrån att partistyrelsen lagt ett förslag om att inte ensamkommande ungdomar ska kunna få ta med anhöriga i efterhand om de inte har försörjning för dem. Vi är ett parti som håller på att familjer ska hålla ihop, och därför tycker vi inte att man ska skicka sina barn ensamma över medelhavet och andra osäkra flyktvägar, utan att familjer ska hållas ihop. En del talare gjorde sig lustiga över att barn skulle förväntas försörja vuxna, något som inte händer i Sverige, men i mitt inlägg i debatten använde jag detta som en illustration till hur skev vår integrationspolitik har varit. Här är hela mitt 2-minutersinlägg i den debatten:

"Först vill jag tacka Kalmar som stödjer min motion om tiggeri 4:8. De som röstade nej till en reglering eller förbud mot tiggeri tidigare idag borde stödja denna eftersom den handlar om att förebygga de bakomliggande orsakerna till tiggeriet. 

När det gäller 4:29 om ensamkommande och anhöriginvandring yrkar jag bifall till partistyrelsens förslag och Ebbas nyss meddelade tillägg. "Minderåriga barn kan inte försörja sina föräldrar" sa någon nyss. På en resa till Bryssel för några år sedan lärde jag känna Tomas, som sitter här i salen, och Georgis, båda från Norrköping med syriansk bakgrund. Georgis, numera framgångsrik företagare, berättade hur han fick börja försörja sin familj i hemlandet som 13-åring. När han senare kom till Sverige fick han beskedet att han inte fick jobba utan skulle leva på bidrag i stället. Ett tydligt exempel på den misslyckade svenska integrationspolitiken, som vi nu behöver komma tillrätta med. 

Igår talade jag om integrationspropositionen och lyfte fram Hans Eklinds förtjänstfulla arbete. Jag tycker faktiskt han personifierar kristdemokratisk politik genom sitt sätt att förena både hjärta och hjärna. Ett tydligt exempel på det var när han fick igenom ett förslag i socialförsäkringsutskottet om behandling av kristna konvertiter som kommit till Sverige. Kristdemokratisk politik som gick igenom med stöd av Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Det visar hur viktigt det är att kunna samarbeta med alla partier, och vara nytänkande och våga ta tydlig ställning när det gäller migrations- och integrationspolitiken. 

Slutligen vill jag bara yrka avslag på motion 4:15 som föreslår att det ska tillsättas en ensamhetsminister."

Höghastighetståg, tiggeri och burkaförbud

Två andra frågor som var uppe till diskussion var höghastighetståg där partiet nu bytte ställning och inte längre kommer arbeta för en ny stambana. Det är mycket bra, då de hundratals miljarder kronor denna investering skulle kosta riskerar bli en gökunge som trycker undan andra järnvägsinvesteringar och riskerar att sluta i att bli ett nytt Göta Kanal-projekt. Att säga nej satt långt inne i ett parti som KD med sin starka förankring i Jönköping, den stad som skulle gynnas allra mest med det nya stomlinjenätet för järnväg.

När det gäller Tiggeri gick min ersättare i kommunstyrelsen Eva Moberg upp och höll ett brandtal för en reglering av tiggeriet. Det hjälpte dock inte utan rikstinget biföll partistyrelsens förslag att avslå vår motion om ett nationellt tiggeriförbud, eller reglering i någon form. Dock avslog partistyrelsen med tingets bifall de motioner som yrkade på förbud mot tiggeriförbud - en liten seger i sig. Partiet kan alltså fortsatt tänka sig lokala regleringar, men det hade varit bättre med en tydlig nationell linje. Jag argumenterade för just detta i en debatt i SVT forum mot min kollega Jonas Sandwall i Uddevalla.
 
Min debatt mot Jonas Sandwall om tiggeri i SVT

En annan fråga som dock gick vår väg var att rikstinget röstade för att man inte ska kunna ha heltäckande klädsel (som burka och niqab) i offentlig verksamhet som skola och sjukvård. Ett viktigt ställningstagande att man inte kan vara maskerad i dessa miljöer.

God stämning

Det var en väldigt god stämning och trevligt att träffas, och särskilt roligt var det med så många nya delegater från Uppsala. Vi hade 12 ombud och ett antal ersättare, och faktiskt var nästan hälften av våra delegater uppe i talarstolen under de olika debatterna. Elias Moberg bistod mig i delegationsledningen och gjorde en fantastisk insats med tanke på att det både var hans första riksting, och att han inte har någon erfarenhet av att sitta i ett fullmäktige.

På rikstingfesten var de flesta på plats, och du kan se oss på fotot nedan

Uppsaladelegationen på rikstinget, under festkvällen på lördag



1 kommentar:

merly sa...

är här för att vittna om vad den här stora stavspelaren har gjort för mig. Jag tror aldrig på trollspel, förrän när jag frestades att prova det. Jag och min man har haft många problem med att leva tillsammans, han kommer inte alltid att göra mig lycklig eftersom han har förälskat sig i en annan dam utanför vårt äktenskap. desto mer gör han mig ledsen, så mitt äktenskap föll i skilsmässa eftersom han inte uppmärksammar mig. Så med all denna smärta och ångest, bestämde jag mig för att kontakta denna stavhjul för att se om saker och ting kan träna mellan mig och min man igen. den här trollformaten DR PEACE berättade för mig att min make verkligen är i en stor röra, att han har varit en charmig magi, så han sa till mig att han skulle göra allt som vanligt igen. han fortsatte och kastade trollformeln för mig, efter 3 dagar han kastade trollben på min man han ändrade helt han kom ber om ursäkt till mig och sa hur han behandlade mig att han inte visste vad han gjorde, jag och min man är tillbaka tillsammans Jag tackar verkligen DR PEACE för att ha fått min man tillbaka till mig. Jag vill att alla ska kontakta honom för dem som har några problem i samband med äktenskapet och förhållande problem, han kommer att lösa det åt dig. Dess e-postadress är här: doctorpeacetemple@gmail.com
 och hans WhatsApp: +2348059073851, Viber: +2348059073851
1) Om du vill ha din ex tillbaka.
(2) älskar spel
(3) Du vill bli befordrad på kontoret.
(4) Du vill att kvinnor / män ska springa efter dig.
(5) Om du vill ha ett barn.
(6) Du vill bli rik eller vinna ett lotteri.
(7) Du vill binda din make till att vara din för alltid.
(8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
(9) Om du inte kan träffa din partner.
(10) om du vill stoppa din skilsmässa.
(11) om du vill skilja dig från din make.
(12) om du vill ha dina förfrågningar.
(13) Graviditet stavar att tänka på barnet.
(14) Garanti Du vinner störande rättsfall och skilsmässa oavsett scen.
(15) Avbryt ditt äktenskap eller ditt förhållande från att bryta isär. Anta att e-postadressen är doctorpeacetemple@gmail.com. kontakta honom direktWhatsApp: +2348059073851, Viber: +2348059073851 Vad du än vill, kommer du att få det från Dr. PEACE. Kontakta bara honom och förklara problemet för honom och lösas.