tisdag 5 november 2019

Välkomna L och MP

Igår och idag har vi haft kommunfullmäktige i Uppsala. Under mitt inledningsanförande i budgetdebatten så sa jag i korthet följande (kan höras på denna länk 1 tim och 11 min in i debatten). Läs gärna även referatet i UNT.

"Jag skulle kunna tala om de ökade kostnaderna i styrets budgetförslag, 5,5% mot våra 3,8% vilket även det är ganska expansivt. Jag skulle kunna tala om de goda förslagen i vår budget från KD M och C. Om våra satsningar på trygghet med dubblat anslag till ordningsvakter, om bättre politik för äldre, god omsorg och träffpunkter och om skolan, att lärare ska kunna känna trygghet och våga ingripa mot våld och oroligheter utan att riskera att bli dömda för det i domstol, om bättre resultat för eleverna.

Men jag väljer i stället att tala om det parlamentariska läget, fru ordförande.

Liberalerna och Miljöpartiet är oroade att bli kallade för vänsterstyre. Det förstår jag! Erik Pelling nämnde i sitt anförande ordet "mittenstyret" jag vet inte hur många gånger. Och det var naturligtvis för att mörka att vi nu har ett läge i kommunen där vi inte bara har en valteknisk samverkan mellan S L MP och V, utan också ett institutionaliserat budgetsamarbete. För ett år sedan försäkrades att det inte skulle vara något sådant politiskt samarbete, nej, nej, nej, utan det var bara en valteknisk samverkan. Nu har i stället Vänsterpartiet sålt ut sitt oberoende för 16 miljoner kronor och mot stöd för sina "välfärdsförslag" lovat Erik Pelling att inte rösta på några av våra förslag även om de tycker att de är bra.


Minoritetsstyret har lett till en cirkus och innebär att i kommunstyrelsen, och dess arbetsutskott, samt i nämnderna får vi sitta i oändliga beredningsprocesser för att styret ska kunna luska ut om de har majoritet. Och i nämnderna kan det hända att ett ärende dras ur fem minuter innan sammanträdet, när man inser att man inte har majoritet. Det förekommer också många voteringar där styret i vissa fall får majoriteten emot sig.

Vi i KD är för samarbete med alla! Vi tycker inte att man ska välja samarbete med V och Fi för att man inte kan samarbeta med SD, som liberalerna har gjort.

Jag tror, fru ordförande, att om man fortsätter mobbningspolitiken mot SD som genom Januariöverenskommelsen och budgetsamarbetet på vänstersidan i Uppsala, så kommer det 2022 att få helt motsatt effekt.

Jag skulle därför vilja vädja till L och MP om att ansluta sig till ett verkligt mittenstyre, tillsammans med M C KD, och därmed uppnå egen majoritet i kommunfullmäktige. Jag tror faktiskt också det skulle kunna bli en bra politik.

Tyvärr tror jag dock inte att detta kommer ske. Socialdemokraterna gör allt för att behålla makten, och genom att dela ut sina kommunalrådsposter till MP och L säkerställer de att dessa partier inte vill riskera att förlora några positioner.

Jag får därför i stället avslutningsvis vädja till väljarna. Om tre år så måste ni välja partier som kan bilda en stabil och ansvarsfull majoritet utan att vara beroende av extremerna. "



Det skakiga parlamentariska läget i kommunen har beskrivits av Lennart Lindström i UNT i helgen. Han beskriver hur gång på gång minoritetsstyret gått på pumpen eller tvingas ha omfattande förankringsprocesser innan de lägger fram några förslag.

Jag skulle därför verkligen hoppas att liberalerna och miljöpartiet skulle överväga ett samarbete med M C KD - en konstellation med tyngdpunkten i mitten, och som faktiskt skulle ge en majoritet i kommunfullmäktige, till skillnad mot nuvarande vänsterstyre, och faktiskt även mot Region Uppsala där samma konstellation av fem partier (M C KD L MP) samarbetar men inte uppnår en egen majoritet. Det skulle ge en helt annan stabilitet och förutsägbarhet än nuvarande skakiga läge.

I slutomröstningen för budgeten illustrerades med all önskvärd tydlighet hur det är just en minoritet som styr. Trots uppgörelsen med vänsterpartiet, som innebar att de lade ner sina röster fick S L MP en majoritet emot sig i fyra av våra yrkanden från M C KD. Det gällde en satsning på kransorterna i kommunen, ett nytt team mot hedersvåld, fler anställda med funktionsnedsättning inom kommunen och så ett förslag som ligger KD särskilt varmt om hjärtat - fler träffpunkter för 65+, och seniorrestauranger, särskilt på landsbygden. Se även där UNT


Inga kommentarer: