tisdag 14 oktober 2008

Finns det gränser för konsten?

Idag fotograferades jag av UNT på Upplandsmuséet där jag förra helgen invigde en utställning med namnet "Ser man på". Det är ett litet urval av de 18 600 verk som utgör landstingets konstsamling som presenteras på muséet (för övrigt ett av de få länsmuséer i landet som normalt inte är något konstmuseum).

Jag fick också några frågor om konst, och naturligtvis kom vi in på det kontroversiella i konsten. Jag har tidigare intervjuats på landstingets hemsida om bl a "god konst". Jag talar där om vikten av ett fritt konstliv, men samtidigt måste det naturligtvis finnas gränser också för konsten. Man får provocera i samhället, men man bör också visa hänsyn. Ett exempel som kom upp är Ecce Homo, och det är konst som jag tycker är för magstark. Att göra Jesus till en sexuell gestalt går över gränsen för den hänsyn jag tycker man bör visa oss som är kristna. Och jag tror inte någon fotograf eller konstnär hade fått hänga sexuellt laddade bilder av en naken Muhammed i mosken i Uppsala - och heller inte vågat hänga eller publicera dem någon annanstans heller för den delen. Varför böjer sig konstnärer och media bara för hot, men inte av hänsyn till de som tar anstöt?

1 kommentar:

Emma sa...

Kikade in här lite bara :)