Visar inlägg med etikett Mona Sahlin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mona Sahlin. Visa alla inlägg

torsdag 30 september 2010

Ohlys vänsterprassel med SD

I radion idag fick jag höra nyheten att de rödgröna tänker gå fram med sitt förslag att dra ur de svenska trupperna ur Afghanistan.

Sakfrågan har jag inte så mycket att säga om, jag kan se argument både för att Sverige finns med där som för att vi lämnar denna hopplösa krigshärd.

Men problemet med att de rödgröna nu går ut med detta utspel är att de bjuder in Sverigedemokraterna i det politiska spelet. Självklart väljer de att lyfta denna fråga just därför att de vet att SD är inne på samma linje. Därmed finns majoritet i Riksdagen för att Sverige ska lämna Afghanistan.

Hur ansvarsfullt är det från en rödgrön röra som tagit till brösttoner i anklagelserna mot regeringen Reinfeldt som anklagats för att hamna i knät på SD? Nu är det ju just vad de gör själva - sätter sig i knät på Åkesson och därmed låter ex-kommunister och ex-rasister diktera Sveriges utrikes- och försvars-politik i skön förening. Hur snyggt är det egentligen?

Nej, jag har hopp om att i alla fall S (MP är ju ultrapacifister som vi alla vet och vill helst inte ha några svenska trupper varken i Afghanistan eller i Sverige) ska visa lite större ansvar och hellre göra upp med Alliansen om en realistisk och mot omvärlden ansvarsfull Afghanistan-politik. På samma sätt som Alliansen bjudit in till en uppgörelse om en ansvarsfull invandrings- och flyktingpolitik.

Men - idag ser det alltså ut som att Sahlin låter Ohly och Åkesson diktera Sveriges säkerhetspolitik...

söndag 19 september 2010

80-årsfest & valpropaganda

I kväll har (efter en lång och arbetsam valrörelse - därav det magra bloggskrivandet...) jag varit med på en fantastisk 80-års fest. Som ordförande i Bror Hjorths stiftelse var jag i Stockholm och gratulerade Brors son Ole på hans 80-årsdag tillsammans med museilektor Maria Malmberg-Wallin (längst till vänster på fotot) och min vice ordförande Per Silenstam (längst till höger).

Det var en minnesrik fest med mycket musik - Ole har startat upp folkmusikavdelningen på Musikhögskolan i Stockholm - och lite politik (som jag också påpekade i mitt tal). Förutom ett antal riksspelmän framträdde också Oles barndomskamrat Owe Törnqvist med ett par sånger och några anekdoter. Så det var skönt att få ett avbrott från en hektisk valrörelse.

Hemkommen möttes jag av två intressanta lappar innanför ytterdörren till trappuppgången. Jag kunde inte låta bli att misstänka mina barn, och mycket riktigt var min yngste son inblandad. Dock bara som uppsättare - det finns andra politiskt intresserade barn i grannskapet... Tycker dock budskapet är ganska träffande så kan inte låta bli att lägga ut det här. Förutom att en röst på Sahlin är en röst på Ohly skulle man kunna tillägga att även en röst på Wetterstrand är en röst på Ohly (och på Sahlin för den delen).

Lycka till med valet i morgon - och rösta rätt!



torsdag 8 juli 2010

Sahlinismen mot undergång

Har varit på besök på Almedalsveckan och hört om Norden och Ryssland och ett eventuellt töväder i relationen. I Ryssland är sedan länge Stalinismen borta, och jag hoppas vi kommer slippa se någon Sahlinism i Sverige. Det verkar rent av så att Mona Sahlin kan komma att bli ett sänke för (S) i valet och då skulle jag tro att vi får se Sahlinismens undergång efter valet. Blir nog svårt för Mona att stanna om det går som det ser ut just nu. Läste också i Dagens Samhälle om Sveriges nya politiska karta med (M) större än (S) i alltfler kommuner och landsting (i Uppsala kommun är det redan så och i landstinget pekar opinionsundersökningar mot att det kan bli så). Det är ju så att vi ser ett genombrott för borgerligheten, på flera håll. I Norge, där Socialistisk Venstreparti är med och styr, har ju egentligen borgerligheten stark ledning, men tyvärr har ju Senterpartiet valt att stödja vänsterpartierna, mycket på grund av den splittrade sammahållningen på högerkanten...

Sitter (bredvid Emma Opassande - pp) i en sval källare som politometern och Almega håller öppen för bloggare. Här lyssnade jag också morse en debatt om politiskt bloggande under ledning av Martina Lind, där Ali Esbati framhöll att han gärna kommenterar SvD:s ledarsida - och jag instämmer. De kommer med många guldkorn, bland annat idag om hur Mona Sahlin bidrar till Sverige som möjligheternas land.

Nej - tillbaka till poolkanten - eller i alla fall mat och lek med barnen.

tisdag 27 april 2010

Tobleronedebatt = kristen höger?

Ja, det tycker i alla fall Thomas Östros enligt GP. Mats Odell har sagt om de rödgrönas 12 mdr kr till kommunerna att det är ren Tobleronepolitik - "man tar det på kortet och skickar fakturan till svenska folket".

Ganska fyndigt tycker jag. Men Östros går i taket och jämför Odell med amerikanska kristna högern.

Är det någon som för in demoner är det väl (S) som gör allt för att demonisera kristdemokraterna... Vi ses på torgen i Uppsala på lördag, Östros!

Läs även PJ Anders Linders kommentar, samt SVT, SvD och de rödgröna själva på Opinion

måndag 8 mars 2010

Inga hatbrott om judarna lämnar Israel

Ja, det är hårddraget kontentan av det Ilmar Reepalu säger. Han jämställer nämligen Sionism med rasism och antisemitism. Visserligen säger han att det är sionismen i form av bosättningar på västbanken han vänder sig emot, men man måste ju förstå vad det betyder när man säger att sionism är rasism!

Sionismen är den ideologi som växte fram med start i 1800-talet och som innebar att det judiska folket sökte med ljus och lykta efter ett eget hemland, plågade av pogromer och förföljelser i främst Europa. Att säga att man är mot sionism är att säga att man är emot denna möjlighet för judarna att ha ett eget land.

Jag tycker hela Reepalus argumentation andas att orsaken till hatbrotten mot judar i Malmö är staten Israels agerande i Gaza-kriget och på Västbanken. Hade inte Israel bråkat så hade inte heller de skånska judarna haft några problem är det han säger. Alltså är det egentligen Israels agerande som är huvudproblemet...



Bra debatt igår där Göran Hägglund konfronterade Mona Sahlin med detta. Man måste självklart fördömma den i vissa länder i Mellanöstern tämligen utbredda antisemitismen som finns där. Ofta är den visserligen maskerad under en yta av antisionism, men det tycker jag är lika illa. Judarna har rätt att få bo i landet Israel - och det erkännandet tycker jag man kan kräva också av Israels grannländer. På samma sätt som man måste fördömma varje form av hatbrott och felaktiga anklagelser mot judar - även när det går omvägen om hat mot staten Israel. Jag har själv bott i Israel och sett såväl småkillar agera soldater på Hizbollahs kanal, som tv-serie-versionen av Sion Vises protokoll - en gammal antisemitisk lögnskrift.

Låt oss hjälpa åt att bekämpa antisemitismen i alla former!

Debatten i Agenda:



Se Expressen 1,2,3

tisdag 18 augusti 2009

Sahlinism = styr och ställer med vanligt folk

Så har Sahlin hållit sitt sommartal i Nacka av alla ställen (se DN, SvD). Jag ser mer fram mot Reinfeldts tal i Vaxholm, men vi fick i alla fall upplysningar om vad den nya Sahlinismen innebär. Inför valåret har socialdemokraterna tänkt sig att driva Jämställdheten som fråga att locka företrädesvis kvinnliga väljare.

Det är måhända den minsta gemensamma nämnaren med (MP) och (V), som UNT påpekar, och därav väljer (S) denna fråga. Jag är dock tveksam till att det kommer att leda till några stora framgångar, och därför är det naturligtvis bra att sossarna gör detta vägval!

Visst är det viktigt med lika villkor för alla människor på till exempel arbetsmarknaden. Ingen ska behöva diskrimineras på grund av kön. Men ser man till Monas olika förslag är jag på punkt efter punkt tveksam till deras effektivitet.

Ta till att börja med kvoterad föräldraförsäkring. Som Johan Wennström i SvD påpekar är enligt en undersökning 8 av 10 svenskar mot att staten ska bestämma hur föräldrarna väljer att ta hand om sitt barn. Fast folk vet ju inte sitt eget bästa...

Sedan har vi frågan om rätt till heltid för företrädesvis deltidsarbetande kvinnor. Min fru var på ett seminarium med kommunal i Almedalen där en rapport presenterades som skulle visa att många kvinnor vill arbeta heltid. Och visst finns det en del i övrigt att önska, speciellt inom traditionella kvinnoyrken inom vård och omsorg. Men ser man på rapporten så tycker jag det är slående att så många faktiskt vill arbeta deltid. Så svarar till exempel 84% av TCO-anställda och 54% av kommunals anställda som arbetar deltid NEJ på frågan om de vill arbeta heltid! Jag tror att på detta området är ansvaret i första hand vårt som arbetsgivare inom kommuner och landsting att förbättra de anställdas möjlighet, både att arbeta heltid för de som vill och att arbeta deltid för de som så vill.

Idén leder i stället till som DN säger "mer konkurser och färre jobb". "Kvinnor är också företagare" instämmer UNT och påpekar att ytterliggare laginskränkningar i arbetsrätten innebär ett slag för företagarna.

Att kvotera bolagsstyrelser får däremot visst stöd, men jag måste säga att jag är skeptisk. I stället tycker jag man i samhället borde uppvärdera den insats som många kvinnor (och också män) gör i arbetet att uppfostra barn och ta hand om ett hem när barnen är små. Jag ställer inte upp på utsagor som att man "måste ut och jobba" när man har små barn. Att ta hand om små barn är också ett arbete som är oerhört betydelsefullt. Också för samhället som kastar ut massor med pengar på att subventionera barnomsorg för små barn. Att framgångsrikt uppfostra en barnaskara kvalificerar till plats i vilken bolagsstyrelse som helst!

Nej, detta är ingen valvinnarfråga för vanligt folk! Kanske för den intellektuella genuseliten i storstäderna. Problemet är dock att man inte röstar på en "socialdemokratiskt ledd röd-grön regeringen", utan i praktiken på en Ohly-ledd (eller för den delen Eriksson / Wetterstrand-ledd) röra som vi inte vet vad den tycker om utrikes- företagar- och skolpolitik! (se Wolodarskys analys)

foto:Anna-Lena Ahlström

fredag 1 maj 2009

Största 1 majtåget - igen!

LO-ledare i Uppsala Lisa Björks mål att socialdemokraternas tåg (i radion, se nedan) skulle bli större än kristdemokraternas kom på skam, igen. Med nästan 700 personer i vårt tåg var vi nästan dubbelt så många som sossarnas 380, och även fler än (V):s 480 - varav huvuddelen kurdiska och palestinska stödföreningar.

Det blev en mycket bra och positiv demonstration, med fokus på mer tid för barnen, och ett intressant avslutande möte på S:t Eriks torg. För första gången var partiledare Hägglund med och han eldade massorna, och lät sig även eldas av Louise Hallin, Marcus Birro och Siwert Öholm som fick publiken att skandera "Gör de Göran!" - alltså öka möjligheterna för barnen att vara med sina föräldrar under de två första åren i livet. (se UNT , Dagen och SMP)

Det är ingen tvekan om att 1 maj illustrerar den så kallade arbetarrörelsens kris - från att ha kämpat för 8 timmars arbetsdag 1890 representerar Sahlin (med Tobleronen... - se svt:s förstasida) och fackpamparna det etablissemang som vi kräver rättvisa för barn och familjer av.