Personliga tyckanden och reflektioner från mig, sexbarnspappa och kommunpolitiker (KD)
lördag 2 maj 2015
Familjedagen 1 maj
Hon slog, som sig bör, ett slag för föräldrarnas frihet att välja barnomsorg, något som vänsterregeringen och liberaler nu vill inskränka när de bland annat planerar att ta bort vårdnadsbidraget. Hon slog också ett slag för avdragsrätten för gåvor till ideella organisationer, något som Kristdemokraterna genomdrivit och som numera ger 1 miljard extra kronor i gåvor till organisationer som gör ett fantastiskt viktigt arbete.
Enligt en ny opinionsundersökning har vi också folkets stöd - 76% av föräldrarna tycker inte att det är politikerna som ska bestämma över hur de tar ut föräldraförsäkringen. Detta är något av grundbulten i Ebba Busch Thors, och kristdemokraternas, politiska program; att skydda svenskarna från klåfingriga politiska ovanifrånlösningar.
Naturligtvis ådrog sig vårt tåg som vanligt kritik. Vänsterpartiet målade nidbilder av KD-loggan på Vaksala torg, och i ETC skriver Mina Jakobsson att "medelklassen" inte alls bör få yttra sig på 1 maj, utan bara "arbetarklassen". Jag undrar lite stilla om jag är just "arbetarklass" eller "medelklass". Uppvuxen med en funktionsnedsatt ensamstående mamma som var hänvisad till arbete på "skyddad verkstad" har jag kanske gjort en klassresa då efter att ha studerat på universitet, men jag hoppas att vänstern tillerkänner även oss vita män i 45-årsåldern, som är både hetero och cis, rätten att få yttra oss och delta i samhällsbygget. Tyvärr ägnar vänstermedia sig ofta åt etikettklistrande, som t ex Maria-Pia Boëthius i samma tidning som häcklar Ebba Busch Thor för att stjäla Jesus varumärke för högerpolitik. Jag tror varken hon, eller många andra som under senaste veckan kritiserat partiet, egentligen har lyssnat på Ebba Busch Thors tal från rikstinget. Där tycker jag att vår nya partiledare på ett mycket bra sätt förenade den Kristdemokratiska solidaritetstanken med en sund kritik av vänsterregeringens misslyckanden. Hon valde visserligen att kalla oss "höger", något som jag dock uppfattar som enbart en koppling med alliansen utifrån att vi är ett icke-socialistiskt parti, vilket redan Alf Svensson konstaterade. Kristdemokraterna kommer aldrig att stödja en rå, känslolös kapitalism som utelämnar människor åt sig själva utan vi kommer med en dåres envishet att hävda betydelse av medmänsklighet, de små gemenskapernas (såsom familjer och föreningar) betydelse och behovet av solidaritet för vårt bygge av samhällsgemenskap. Men ofta känns det som att det mer är "högerdemonernas väderkvarnar" som vänsterns don Quijotar går till storms mot, och inte vad vi Kristdemokrater egentligen säger. Lyssna gärna på Ebba Buschs installationstal själv
Läs och hör också mer om 1 maj i Uppsala i
UNT
Sveriges Radio
SVT
SvD
Världen Idag
torsdag 1 maj 2014
Vår för Uppsalas familjer!
tisdag 1 maj 2012
Paneldebatt om "kampen för familjen"
Upp till kamp för familjen
Rapport, ViD (+ Birros blogg), UNT, DN, Dagen, Ulf Jonsson Signum,
lördag 1 maj 2010
En gerillarörelse för barnen och kärleken
"En gerillarörelse för barnen och kärleken är vad det här landet behöver" var Marcus Birros ord på S:t Eriks torg i Uppsala idag. Han talade gripande om familjens betydelse, till stor del utifrån sina egna erfarenheter av att växa upp i ett skilsmässohem, att ha tillbringat vuxentiden som alkoholist och efter att ha förlorat två för tidigt födda barn inom loppet av ett halvår. Efter mötet kom en orolig lyssnare fram och undrade om kristdemokraterna ville förbjuda skilsmässa. Det är klart att vi inte kan göra det politiskt - Birro är ju till skillnad från Göran Hägglund som efterträdde honom i talarstolen inte någon partiföreträdare, men jag tycker ändå han hade en stark poäng. En skilsmässa är alltid ett misslyckande, för är man lycklig så skiljer man sig inte citerade Birro August Strindberg i dag (såväl som i en fotbollskrönika i Expressen för en tid sedan). Om kärleken och barnens önskningar fick styra i högre grad så skulle vi se färre skilsmässor i Sverige!
UNT berättar om de 700 personerna i vårt tåg, som enligt min mening var det bästa hittills. Ja, kanske inte just tåget i sig, men vi hade en fantastisk final på S:t Eriks torg med förutom Birro och Hägglund även en intressant paneldiskussion anförd av Ebba Busch med David Lega, Linda Skugge och Marie Söderqvist, och härlig musik av barnkören (där bland andra min dotter Rebecca fanns med), Emme med vänner och Roland Utbult som sjöng en tänkvärd sång om familjen.
Bland annat Tv4 gör en poäng av att vi inte var lika många som socialdemokraterna, men utan att ha "bussat in folk" som Mikael Oscarsson sa tyckte jag ändå att vi hade många samlade (dessutom menade både Stigbjörn Ljunggren - enl TV4 - och vår räknare Tor Björn Thorängen att det inte var så många i sossarnas tåg som polisen hävdade). Det var inte som jag trodde (se mitt förra inlägg) att (S) hade ställt in arrangemang på andra håll i länet - hur skulle det se ut ett valår? - men man senarelade tåget i Uppsala och arrangerade bussar från hela länet för att som sagt fler skulle få höra Östros tala. Som Hägglund säger i klippet ovan är det naturligtvis positivt att så många partier lyckas samla så många människor när man talar om en kris för politiken. Se även Janne Nordlings blogg och Världen Idag om tågen.
Låt oss fortsätta att stå upp för familjen, och starta en riktig gerillarörelse för barnen och kärleken!
onsdag 28 april 2010
Vad engagerar mest?
TV4 Uppland spekulerar i vem som ska ha största 1 maj-tåget i år. Trots att 83% röstar för Kristdemokraterna blir det svårt den här gången. Socialdemokraterna har nämligen lagt ner tågen i de olika delarna av länet och samlar sina sympatisörer till Uppsala för att få ihop en ansenlig mängd trogna runt den glade T Östros.
Men, vi får se vad som engagerar mest - familjen eller socialdemokratisk politik. För en gångs skull kan ju faktiskt socialdemokraterna inte bara i retorik utan i praktiken agera som opposition, vilket naturligtvis stärker den gamla identiteten av arbetarkamp.
Jag tror dock att det finns betydligt fler unga människor, barnfamiljer och ungdomar som fortfarande vill förnya ett söndersocialiserat Sverige, än som samlar sig runt traditionell arbetarpolitik med klasskamp och international.
Som Mikael Oscarsson med flera påpekar i dagens SvD är det ju också så att 81% av svenskarna (sifo) vill ha eller bygga ut vårdnadsbidraget, och 77% vill ha samma eller en högre nivå på bidraget. Dessutom avvisar så gott som alla att riksdagen och inte familjerna själva ska bestämma om fördelningen av föräldrapenningen mellan mamman och pappan. Vi går kort sagt i takt med väljarna, till skillnad från den rödgröna röran som har fullt sjå att få en gemensam styrfart.
fredag 1 maj 2009
Största 1 majtåget - igen!
LO-ledare i Uppsala Lisa Björks mål att socialdemokraternas tåg (i radion, se nedan) skulle bli större än kristdemokraternas kom på skam, igen. Med nästan 700 personer i vårt tåg var vi nästan dubbelt så många som sossarnas 380, och även fler än (V):s 480 - varav huvuddelen kurdiska och palestinska stödföreningar.onsdag 29 april 2009
Snart 1 maj
torsdag 1 maj 2008
Succé igen!
Alf Svensson och Mikael Oscarsson har också klarat ut argumenten i DN och får förstås möta den massiva svenska opinionseliten. Just därför är det så viktigt att folkets röst får höras i denna fråga.
Det finns mer att läsa om tåget i UNT och på kvällens rapport 19.30 kan du bland annat se mig blåsa upp ballonger... (11 minuter in i sändningen)




