Visar inlägg med etikett vårdnadsbidrag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vårdnadsbidrag. Visa alla inlägg

tisdag 3 februari 2015

Vårdnadsbidraget ger valfrihet

Ebba Busch Thor och Gulan Avci debatterar här i Gomorron Sverige vårdnadsbidraget efter att Folkpartiet nu aviserat att de kommer att frångå den överenskommelse som Alliansen gjorde för åtta veckor sedan om att behålla möjligheterna för kommunerna att införa vårdnadsbidraget.

Även i Aktuellt tog Acko Ankarberg Johansson samma debatt med Jan Björklund.

Det är ju dessutom anmärkningsvärt att S-MP-regeringen med berått mod väljer att gå emot den uttryckta riksdagsmajoriteten påhejade av t ex Aftonbladets storm mot "hemmafrubidraget".

Det är dock inte det minsta liberalt att komma med de här inskränkningarna och styrningarna.

För det första: Är inte politikerna i kommunerna kompetenta att själva bestämma om de ska ha vårdnadsbidraget eller inte? Att ta bort denna möjlighet är att inskränka det kommunala självstyret och frånta väljarna i Sveriges kommuner rätten att bestämma vilken politik som ska råda i kommunen.

För det andra: Är inte Sveriges familjer kompetenta att själva bestämma om hur de ska få sin barnomsorg utförd? Är det politiker som Stefan Löfven eller Jan Björklund som ska bestämma hur småbarnsföräldrar ska lösa sin barnomsorg?

För genom att spotta in 100.000 av skattemedel i "vårdnadsbidrag" till den förskola som tar emot 1-åringen så styr staten starkt föräldrarna från att välja andra lösningar, särskilt när man nu tar bort de ynka 36.000 kronor som vårdnadsbidraget utgjort i det begränsat antal kommuner som infört möjligheten.

För det tredje: Kvinnor sägs låsas ut från arbetsmarknaden - men det är ju inte så bidraget är konstruerat. Man kan med vårdnadsbidraget jobba samtidigt och antingen gå omlott föräldrarna emellan eller låta t ex far- och morföräldrar hjälpa till. Men nu är det slut med det. Föräldrar ska inte välja något annat än den offentligt finansierade barnomsorgen. Punkt.

För det fjärde framförs det att barnen måste lära sig svenska och att detta drabbar främst invandrarfamiljer. Men, en 1-åring behöver inte gå på förskola för att lära sig svenska! Tids nog gör barnen det när de bor i Sverige. 

Har vi ett problem i skolan med att det finns barn som inte kan svenska för att de varit "hemma" för länge? Nej, men vi har ett problem i samhället med småbarnsföräldrar som kämpar och kämpar för att få sitt livspussel att gå ihop och förena yrkeslivet med omsorgen om sina små 1-åringar som de - i vissa fall - känner sig pressade att lämna till offentligt finansierad barnomsorg. 

Därför hoppas jag att denna möjlighet kommer finnas kvar! Som ett litet alternativ i dagishysterins Sverige.

Lyssna på en drabbad familj på ekot
"När blev det egentligen fult att vara hemma med sina barn?" Fi:s blogg
Ebba Busch Thor på SVT Opinion 
Mycket bra tidigare ledare om vårdnadsbidraget i SMP "myten om vårdnadsbidraget"

onsdag 3 november 2010

Citerad i Dagen

I Dagen idag är jag citerad angående vårdnadsbidraget - "Det är klart att vi vill ha ett bättre alternativ än dagens, ett statligt bidrag som gäller till sex år, men då bör man driva nya krav i stället för att säga att vi slopar det vi uppnått hittills!" (visserligen inte citerad med namn, men vill minnas att detta var vad jag skrev i enkäten till lokalordf). Jag tycker liksom Germundsson att det blivit en olycklig diskussion där det framstått som att (KD) lämnar kravet om vårdnadsbidrag. (Visserligen mildrat på olika sätt i efterhand - som av Hägglund i Dagen igår)

Så sent som i somras på rikstinget fastslogs just det jag påpekar att vi egentligen vill ha en reform som gäller hela landet och upp till sex år. Om det sedan heter vårdnadsbidrag eller något annat, eller hur man lägger upp det tekniskt som KDU (Ebba Busch) har idéer om är väl underordnat. Men då får man ju presentera det nya först, innan man säger något om att avskaffa en väl fungerande och genomförd reform.

Jag tror inte det är vårdnadsbidraget som gjort att väljarna flytt partiet. Snarare tvärtom! Det är denna typ av tydliga förslag och reformer som synliggör vårt parti och får folk att förstå vad vi faktiskt menar med att vi vill ha ett mänskligare Sverige!

måndag 23 augusti 2010

Vi vill dubbla vårdnadsbidraget

Det är det ingen tvekan om. Det är helt enkelt orättvist att en kommunal förskoleplats subventioneras med kanske 120.000:- kr, medan föräldrar som väljer att lösa barnomsorgen på egen hand har fått 0:- kr. Tack vare kristdemokraterna har detta höjts till 36.000 kr från 1-3 år. Då är det inte orimligt att även barn upp till 6 år får del av detta och att beloppet dubblas.

Nu är det tyvärr så att kristdemokraterna inte fått igenom detta i Alliansen. Men om vi får 50% av rösterna lovar både jag och Göran Hägglund att vårdnadsbidraget blir genomfört enligt våra förslag. Jag skulle tro att vi även med 30% i ryggen kommer att ha ganska goda chanser att få igenom detta. Kanske till och med med 15%, eller 7% som vi fick senast - det ledde ju till att vi nu fått igenom det begränsade vårdnadsbidraget den gångna perioden.

Att som Fredrik Reinfeldt säger detta skulle leda till ett brott mot arbetslinjen stämmer helt enkelt inte! Det är i högsta grad ett arbete att ta hand om små barn, och föräldrar på samma sätt som förskollärare borde få erkännande för detta mycket viktiga arbete! Låt oss hjälpas åt att uppgradera och uppskatta föräldrarnas insatser!

DN, SvD, Peter Andersson, Ab,

måndag 3 maj 2010

Striden om vårdnadsbidraget har börjat

Expressen går Sakine Madon till generalangrepp mot vårdnadsbidraget. Dagis finns för att föräldrar ska kunna jobba och betala skatt, medan vårdnadsbidraget gör att de "stannar hemma". Dessutom finns det dåliga familjer, så då är det bäst att inga familjer får ta hand om sina barn.

Man tar sig för pannan. Samma konstiga retorik som Östros som i Världen Idag påstår att vara hemma med barn inte är något arbete.

Undrar om Östros varit pappaledig någon gång? Då skulle han ha upptäckt att vara hemma med en 1, eller 2-åring minsann är ett stort arbete. Och att ta hand om våra små barn är dessutom kanske det viktigaste jobbet man kan ha i dagens Sverige!!

Läs gärna ett tidigare inlägg på denna blogg när DN ryckte ut mot vårdnadsbidragets fasor.
Och Karin Yngman som går tillrätta med tokerierna.

F ö ett par till länkar om vår lyckade "gerillaattack" för familjen i lördags:
Dagen, SvD,

onsdag 28 april 2010

Vad engagerar mest?


TV4 Uppland spekulerar i vem som ska ha största 1 maj-tåget i år. Trots att 83% röstar för Kristdemokraterna blir det svårt den här gången. Socialdemokraterna har nämligen lagt ner tågen i de olika delarna av länet och samlar sina sympatisörer till Uppsala för att få ihop en ansenlig mängd trogna runt den glade T Östros.

Men, vi får se vad som engagerar mest - familjen eller socialdemokratisk politik. För en gångs skull kan ju faktiskt socialdemokraterna inte bara i retorik utan i praktiken agera som opposition, vilket naturligtvis stärker den gamla identiteten av arbetarkamp.

Jag tror dock att det finns betydligt fler unga människor, barnfamiljer och ungdomar som fortfarande vill förnya ett söndersocialiserat Sverige, än som samlar sig runt traditionell arbetarpolitik med klasskamp och international.

Som Mikael Oscarsson med flera påpekar i dagens SvD är det ju också så att 81% av svenskarna (sifo) vill ha eller bygga ut vårdnadsbidraget, och 77% vill ha samma eller en högre nivå på bidraget. Dessutom avvisar så gott som alla att riksdagen och inte familjerna själva ska bestämma om fördelningen av föräldrapenningen mellan mamman och pappan. Vi går kort sagt i takt med väljarna, till skillnad från den rödgröna röran som har fullt sjå att få en gemensam styrfart.

tisdag 5 januari 2010

Slå larm!

I dagens DN är förstanyheten att Vårdnadsbidraget leder till stängda förskolor. Alarmerande! Det visar sig att vissa föräldrar väljer att ta hand om sina barn själva när vårdnadsbidraget gör att familjerna själva kan få en del av de pengar som annars går till att subventionera förskolan!

Och förskolor i invandrartäta områden kan till och med komma att stänga. Usch och fy! Gör genast den allmäna förkolan obligatorisk och sänk åldern till tre år. På sikt bör även övrig förskoleverksamhet göras obligatorisk. Och förbjud familjedaghem och öppna förskolor och andra hemskheter som gör att barnen får det närmare till föräldrarna! Helst också privata förskolor, för där går ju vinsterna i kapitalisternas fickor och vi vet inte om alla barn får ordentlig genuspedagogik och social, demokratisk träning!

Nej, tänk vad annars alla farliga familjer skulle göra för att hindra barnen att lära sig svenska, eller uppfostra dem i familjesammanhållning och moral och värderingar. Hur ska barn kunna tycka det sociala, demokratiska om de inte får lära sig det innan de slutar med blöjor och innan de kan prata? Alla konstiga invandrare med sina konstiga kulturer kan ju komma på att påverka barnen till något riktigt osvenskt, osocialt och odemokratiskt.

Nej, tack DN för att ni slagit larm med dagens krigsrubrik, gör det gärna på er hemsida också!! Rädda oss från kvinnofällor, fattigdom, fattigdom och isolering. Dessutom kan det ju växa upp fler familjer med "fem sex barn" där "en hemmatillvaro med vårdnadsbidrag kan pågå i flera år"! SNÄLLA, rädda oss från detta familjefängelse!

"Avskaffa vårdnadsbidraget!" (VF)

onsdag 29 april 2009

Snart 1 maj

Idag (i Upplandsradion - 8 min in) blev jag inräknad bland "förtryckarna och deras lakejer" - oklart om jag är förtryckare eller lakej... Ung vänsters Johan Persson tycker inte att vi kristdemokrater ska "parasitera" på "arbetarrörelsens" dag och socialdemokraternas mål för årets demonstration är att bli fler än kristdemokraterna.


Det är smickrande att få sätta ribban för socialdemokraternas förstamaj tåg, samtidigt är det otroligt angeläget att undanröja de orättvisor som finns i Sverige idag där barnfamiljer som vill sköta sin barnomsorg på egen hand bara får ut en fjärdedel av statens subventioner av barnomsorgen. Har du som förälder barnen på dagis lägger det offentliga in över 140.000 kr, medan den som har vårdnadsbidrag får under 40.000 kr. Tack och lov har kristdemokraterna medverkat till att öka beloppet från 0:- kr, men det finns en lång väg kvar att gå.


Kom med och demonstrera på fredag!