Visar inlägg med etikett miljö. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett miljö. Visa alla inlägg

fredag 30 juli 2021

KD ett parti i tiden

I Dagen skriver jag och Denisé Cassel, min kollega i Linköping, om att KD och Ebba Busch är på rätt väg. Partiet har blivit utsatt för oförtjänt kritik på sistone, underblåst av socialdemokrater som gör allt för att behålla sitt maktinnehav i Sverige.

Här är texten som vi skrivit:

Både på nyhets- och debattplats i Dagen har det påståtts att KD lämnar sina rötter, och Ebba Buschs agerande kritiseras. Migrationen är inte en kärnfråga för KD, men vi är samtidigt övertygade om att den kommer vara viktig för utgången av nästa val. Samtidigt är det uppenbart att vänstersidan kommer göra allt för att utmåla KD som ett SD-vänligt parti som lämnat sin kristdemokratiska inramning.

För att vara relevant i politiken måste man följa de aktuella frågorna. På många sätt har KD förändrats kraftigt sedan KDS-tiden på 1970- och 1980-talen. När det gäller miljöfrågan fanns då en tendens att fastna i samma destruktiva miljöfundamentalism som MP sitter fast i i dag. KDS kännetecknades av ett starkt kärnkraftsmotstånd, men i dag ser vi hur mer fossilfri el kan bidra till att nå klimatmålen i Europa. Att följa förvaltarskapsprincipen betyder inte att det finns bara en politisk ståndpunkt över tid.

I och med flyktingkrisen 2015 blev det uppenbart för de flesta att svensk migrations- och integrationspolitik var ett stort misslyckande, och socialdemokrater och moderater började tävla om att efterlikna SD i sina politiska förslag för att hejda flyktingvågen. Även för KD är det självklart att vi måste driva en mer ansvarsfull linje, med ett flyktingmottagande i nivå med våra nordiska grannländer.

Ebba Busch har på ett bra och tydligt sätt, ackompanjerad av starka KD-profiler som Soheila Fors och Hans Eklind, lyft den här typen av problematik och konfronterat hedersvåld, islamism och internationell organiserad brottslighet och terrorism.

Kristdemokratisk ideologi innebär att ta ansvar, något som vi ser att Sverige har svårt att klara när nu en femtedel av vårt lands invånare är utrikesfödda. Det tar tid att integrera alla dessa människor, vilket kräver en bättre politik och förvaltarskap.

De som utnyttjar Ebbas personliga situation för att bakvägen undergräva hennes ställning i partiet går Socialdemokraternas ärenden. Det vi behöver nu är inte interna strider utan en samling runt vår partiledning så att vi senast efter valet 2022 ska kunna ingå i en M – KD regering. Gärna i samarbete med andra borgerliga partier, men då måste SD-plåstret först vara avrivet. Man kan inte bygga en politik på att inte tala med andra, något som Ebba med önskvärd tydlighet visade under sommarens regeringskris.

Ebba Buschs ledarskap har lyft partiet och hon har gång på gång visat att hon kan matcha Stefan Löfven. Under turerna med husköp och förtalsanmälan har hon agerat på ett sätt som snarast stärkt vårt förtroende för henne. Trots mediedrev och fällande dom för förtal har hon stått för sin rätt som medborgare och mamma att tillsammans med sina barn kunna få flytta in i det hus som hon avtalat om att köpa.

Det är beundransvärt att hon inte har vikit ner sig under hotet om att gå till medierna med hennes privata affär. Att både personer runt motparten och ombudet – som hade som strategi att få sin klient omyndigförklarad – har en tvivelaktig bakgrund har stärkt bilden av att Ebba agerar rätt, vilket också väljarna ser.

Politik handlar om förtroende. Från väljarna, men också internt – både till kollegor och samarbetspartner i andra partier, och inom det egna partiet. Vi delar inte den kritik mot Ebba Busch som Lars Adaktusson har framfört och anser att han i stället borde ha arbetat för att stärka förtroendet internt.

Kristdemokraterna befinner sig i en generationsväxling. Ebba Buschs ledarskap präglas av en vilja att inkludera och skapa bredd. När hon tillträdde som partiledare 2015 var i stort sett den enda förändringen som gjordes att Andreas Carlson utsågs till ny gruppledare i riksdagen.

Detta kan jämföras med Nyamko Sabunis totala ommöblering av sin partiledning efter Liberalernas partiledarbyte. Både Ebba Busch och Andreas Carlson representerar de nya Kristdemokraterna, även om båda har en lång politisk erfarenhet. Det är självklart viktigt att inkludera även tidigare företrädare, men förändring och anpassning till det politiska landskapet är nödvändigt.

Grundläggande handlar det i dag om ett val mellan att stödja Socialdemokraternas fortsatta maktinnehav, eller att bana väg för en ny moderatledd regering i Sverige. Även om det blir mycket fokus på migration och kriminalpolitik är vår bestämda uppfattning att vi som parti står fasta i våra värderingar.

Kristdemokratisk ideologi är unik och bygger på den i Europa starka kristdemokratin. Den är djupt rotad i de judisk-kristna värderingarna, idéer som under sekler byggt vårt västerländska samhälle. När vi talar om en värdig äldreomsorg, en effektiv sjukvård, en familjepolitik som sätter barns och föräldrars behov i centrum och behovet av trygghet för den enskilde medborgaren – då känner många väljare igen sig. Men också i vår migrationspolitik är det samma ideologi och människosyn som vi utgår från, när vi lyfter fram hotet mot våra svenska värderingar.

måndag 31 maj 2010

Sabotage av miljöplan

Nu har vi beslutat att öppna akutmottagning i Enköping nattetid, att överlåta driften av Bålsta vårdcentral med mera, med mera. När det gäller miljöplanen så fick vi på bordet i dag en massa "överträffa majoriteten" - förslag från oppositionen. Miljöplanen är ett mycket bra dokument som arbetats fram under nära samarbete med representanter för alla de politiska partierna. Trots detta fick vi alltså dessa tilläggsförslag nu i ett så sent skede, varav inget framförts under den tidigare beredningen vilket föranledde mig att yrka återremiss på hela miljöplanen. Någon ordning får det väl vara!

Sedan kan man ju undra hur man lyckas få in yrkande om järnväg Enköping - Uppsala under ett ärende om "Förskottsfinansiering väg 288 Hov-Börstil" ? I och för sig lovvärt yttrande men under helt fel ärende...

fredag 11 december 2009

Nej till tokigt dubbdäcksförbud

Kristdemokraterna är enda parti som säger nej till Uppsala kommuns tokiga förslag att FÖRBJUDA dubbdäck på Kungsgatan och en stump av Vaksalagatan i Uppsala.

Det är vår representant i Gatu- och Trafiknämnden, Ingemar Virsén (tidigare gruppledare för partiet i Flens kommun) som säger nej till tokerierna. Varför ska de som bor på landet och måste ha dubbdäck sättas åt på det här sättet? Och hur ska man ta sig förbi statskärnan i Uppsala när nu strandbodkilen är stängd på grund av arbetet med Resecentrum.

Om man till exempel kommer längs Vaksalagatan och ska till Akademiska sjukhuset, hur ska man köra då? Eller man kanske ska stanna och lägga om till sommardäck?

Nej visst måste vi ha en bra miljö i stadskärnan, men låt oss först se vad en sänkning av hastighetsgränsen till 30 km/h kan betyda för stadsluften!

Se ABC i kväll, och UNT 1,2,3, Upplandsradion.

fredag 27 november 2009

På klimatmöte i Belfort

Sitter just nu på "klimat-möte" i Belfort. Det är AER (Assembly of European Regions) som har generalförsamling och jag är tillsammans med Johan Edstav (MP) representanter för Uppsala län. Vi har i går antagit budget och program för nästa år, och nu kommer vi snart att anta ett uttalande att regionerna mobiliserar i kampen mot klimatförändringarna. Det är klart att det kommande Köpenhamnsmötet sätter sin prägel även på detta möte!

Janne Norling har också dragit in vår resa hit i ett miljöperspektiv på sin blogg, där Johan också just gav sin kommentar. Visst vore det bättre att åka tåg hit till Belfort, men jag har inget emot att flyga, eftersom det är enda möjligheten på dessa distanser just nu. Dock är det så att jag framför mig har en broschyr som beskriver att just Belfort inom bara ett par år kommer att vara en station på snabbtågslinjen mellan Dijon i Frankrike (vidare till Paris och Madrid) och Strasbourg (och vidare till Hamburg). Snart kommer man alltså att kunna åka snabbtåg hit - då är det förstås angeläget att även Sverige bygger en linje mellan Stockholm och Malmö som kan haka på den här linjen ner på kontinenten! Speciellt när vi så småningom får en bro mellan Fehmarn och Lolland (Tyskland och Danmark) kommer Sveriges förbindelser med kontintenten att bli betydligt bättre!

På bilden ses vi på foto i världpressen (i alla fall den lokala "L'Est").

måndag 23 februari 2009

Inga sopor på KD:s kandidatutbildning

Idag fick vi lära oss av en av våra kollegor på KD:s EU-vallista att man ska inte säga "sopor" utan "avfall" eller "energiråvara". Det var efter ett intressant pass om klimat och östersjö-frågorna vi fick denna tankeväckare. Vi måste tänka på framtidens generationer och då är också sopor en tillgång i ett kristdemokratiskt förvaltarskap.

Förutom miljöfrågor fick vi en duvning i finanskris och människohandel, två andra viktiga frågor att hantera för framtidens Europa.

Jag skrev också upp mig att åka med på en studieresa till Bryssel, dagen efter jag kommer hem efter en vecka i Israel med Alf Svensson, en resa jag också sa ja till idag. Jag vann nämligen en resa i tidningen Kristdemokraten till Israel i slutet av mars - så det blir tyvärr många dagar utan familjen - men naturligtvis intressanta dagar.