Visar inlägg med etikett landstingsfullmäktige. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett landstingsfullmäktige. Visa alla inlägg

tisdag 5 februari 2013

Bra patientmat i Uppsala

Idag har vi landstingsfullmäktige i Uppsala. Åhör alla kloka inlägg. Jag har tänkt att gå upp och lämna mina synpunkter i frågan om patientmaten som ska debatteras i eftermiddag.

Jag låg förra veckan inlagd på Akademiska ett par dagar i samband med ett mindre ingrepp. Det var mycket intressant att som landstingspolitiker få se verksamheten från andra sidan. En sak som jag blev mycket positiv överraskad av var den goda patientmaten. Möjligen utifrån låga förväntningar präglade av alla skriverier och debatt i ämnet. Det är klart att ett nytt system kräver inkörning, men nu kan jag alltså konstatera att det fungerar bra. Det var omöjligt att se någon nackdel med att få maten lagad i Västerås, ett samarbete som jag tillskyndat och i grunden tycker är bra. Maten var varm, såg bra ut och var god!

Nu arbetar Alliansen för att gå till botten med varför patienterna enligt enkäter inte är så nöjda, och jag tror att detta kommer att leda till flera förbättringar. Det finns en hel del att göra för att förbättra måltidsupplevelsen, men där tror jag i första hand bemötande och servicetänkande som kan bli bättre inom hela landstingsvården spelar en stor roll.


måndag 18 juni 2012

Mälartåg

Nu är det dags att se till att vi får ett sammanhållet regionaltågsnät i Mälardalen. Jag kommer att tala för detta nu under landstigsfullmäktige som pågår i Uppsala idag och i morgon.

Bilden visar en karta som finns i en rapport "Utveckling av den regionala tågtrafiken" från MÄLAB (Mälardalstrafik AB), och visar en möjlig linjesträckning för denna trafik. Om beslut fattas om inköp av tåg under 2013 kan trafiken komma att vara igång 2017.

Här gäller det för Uppsala län att haka på. Dels behöver vi ha en beredskap att bära en del av kostnaden, vilket vi borde till stor del tagit på oss redan genom våra utbyggda Upptåg. (totalt kan hela satsningen komma att kosta 300-400 Mkr. extra om tio år) Dels måste vi se till att föra in även just Upptåget i det här systemet! Exempelvis är det en stor brist på kartan att inte tågtrafiken Uppsala-Sala som är en viktig länk i systemet. Dessutom borde även busstrafiken Enköping-Uppsala vara med i väntan på att järnvägen Aroslänken blir byggd.

Nu krävs det en politisk vilja och ledarskap för att denna viktiga satsning ska kunna komma till stånd. I hela regionen. Det hade varit enklare om det varit färre landsting inblandade som i Skåne (pågatågen) och Västra Götaland (västtrafik). Men det viktiga är som sagt att något nu händer.

tisdag 24 april 2012

Sjukhus kan lära av slakteri

Idag har vi landstingsfullmäktige i Heby. En av de frågor vi debatterar är städningen på sjukhuset där oppositionen lagt ett förslag om att återföra städningen från en entreprenör till egen regi. Oberoende av vem som gör det måste man ha bra uppföljning! Jag kunde inte låta bli att gå upp och påpeka något jag nämnt tidigare i fullmäktige. Jag har nämligen en bakgrund son slaktare under några somrar (och en höst) under min studietid. Inom livsmedelsindustrin är man mycket noggrann med hygienen, med särskilda kläder, återkommande handtvätt och stängda avdelningar som man inte får röra sig mellan. Jag måste säga att jag förvånat kunnat konstatera hur man på sjukhus öppet som personal och patienter rör sig mellan avdelningar och därmed bidrar till smittspriding och dålig hygien. Ur patientsäkerhetsperspektivet tror jag vi borde se över hela kulturen inom sjukvården och på samma sätt som flödena i vårdprocessen behöver ses över av andra skäl bör man också se över hur man kan förbättra hygien och begränsa smittspridning på ett ännu bättre sätt!

tisdag 16 november 2010

Tankar från fullmäktige

Vi är inne på det nyvalda landstingsfullmäktiges andra dag. Debatten om kollektivtrafiken går hög. Vi har stora utmaningar framför oss när det gäller att utveckla kollektivtrafiken och speciellt tågtrafiken i länet, och framför allt, som ett enhetligt system för hela Mälardalen. Tyvärr drivs det inte på tillräckligt för detta, och personligen tror jag att ett ökat regionalt samarbete (större regioner) är nyckeln för att få fart på tågen. Jämför framgångarna med pågatågen i Skåne!

På gårdagens fullmäktige fick jag äran att väljas till vice ordförande i fullmäktige, och det ska bli spännande att vara med och förhoppningsvis bidra till en positiv och konstruktiv mandatperiod i Uppsala läns landsting. Jag hoppas alla ledamöter kommer att anstränga sig för att göra välförberedda och intressanta inlägg, så att medborgarna och väljarna kan få den information de behöver om vad de olika partierna står för.

fredag 23 juli 2010

KD vill ha lättillgänglig vård

Att vi vill underlätta för verklighetens folk att komma i kontakt med vården blev UNT:s slutsats idag efter att vi presenterat vårt landstingsprogram (se det på distriktets hemsida).

Det blev en riktigt mysig turne idag i vårt nya kampanjekipage - Miriam Erikssons bil och så "ägget" - husvagnen med samma årsmodell som vårt parti - 1964. I Enköping mötte Enköpingsposten, och med mellanlandning på anrika konditori Drotts fortsatte färden till Uppsala där vi mötte media på slottsbacken.

Tyvärr kunde jag inte vara med på avslutningen i Öregrund, för norra valkretsen, men påtroppande landstingsrådet Anna-Karin Klomp höll säkert ställningarna väl där med de lokala listtopparna Eva Fredriksson och Carl-Gunnar Johansson.

måndag 21 juni 2010

Mota, inte bota är oppositionens förslag

I dag har vi landstingsfullmäktige, och det är tydligt att de rödröda (fick konstatera att detta är ett bättre namn eftersom det inte bara är Johan Edstavs -MP- näsduk som är röd) har två tydliga förslag. För det första vill man återgå till att MOTA, inte BOTA människor som söker vården i "onödan". För det andra är i alla fall Sören Bergqvist väldigt tydlig med att driftsforms-diskussionen är det vi som fört in eftersom "offentlig verksamhet ju är offentlig verksamhet" - och därmed finns bara en aktuell driftform.

Jag framhöll i debatten att jag tror att man BÅDE kan uppfylla riksdagens prioriteringsbeslut (som föregicks av en utredning ledd av kristdemokraten Jerzy Einhorn), OCH ge en bastrygghet för vanligt folk. Barnfamiljen som behöver ringa och rådfråga någon på kvällen när barnet har hög feber, den vanlige arbetaren som drabbas av influensa och måste vara hemma från jobbet, samt en person med psykisk ohälsa som med oro och depression uppsöker vården, ja de måste alla kunna känna att de också får den hjälp de behöver utan att behöva motas bort av vården som så ofta skett tidigare. Enligt dagens debatt verkar det ju som oppositionen ser det som ett problem och brott mot hälso- och sjukvårdslagen att också ge alla dessa vanliga människor den hjälp även de behöver? Med en fungerande tillgänglighet tror jag att en hjälp till dessa inte behöver betyda ett hot mot omsorgen och vården av de mest sjuka. Typiskt vänstersidan med sitt "antingen-eller" - tänkande.

När det gäller driftformen som ju är en primär fråga för oppositionen kan man konstatera att man vill åter till den politik som präglade Uppsala, till skillnad från tidigare vänsterstyrda Västmanland och Gävleborg t ex, där vi i länet tidigare hade alla 29 vårdcentraler i egen regi. Är det så de rödröda vill ha det och "förstatliga" sjukvården i länet?

Nej, vad är egentligen problemet? Vi har visat att vi kan lösa och sköta landstingets ekonomi, tillgängligheten till primärvården, turbulensen inom psykiatrin, samarbetet med kommunerna och frågetecknen runt Uppsala kammarorkester för att ta ett exempel även från kulturområdet.
Att byta ut detta mot en rödröd röra leder till otrygghet och osäkerhet för invånarna i vårt län, även på hälso- och sjukvårdsområdet.

måndag 19 april 2010

Framgångar i landstinget

Idag på landstingsfullmäktige kommer vi att behandla årsredovisningen för 2009. Där finns många exempel på hur väl vi lyckats lotsa landstinget under den här mandatperioden, samtidigt som det naturligtvis återstår utmaningar inför de kommande åren.

Jag planerar att säga följande i debatten om detta idag:

För det första vill jag ge en eloge till våra tjänstemän som gjort och låtit göra själva den tryckta årsredovisningen. Allt kan man inte vi som politiker ta åt oss äran av och den fantastiskt fina och översiktliga årsredovisningen är den bästa jag sett hittills!

Sedan vill jag, som flera andra i debatten, påpeka vilken god ekonomi vi har i landstinget, trots en historisk lågkonjunktur. 267 mnkr i resultat gör att vi lägger en god grund för framtiden. Något som vi under förra mandatperioden påpekade som ett stort hot är den kommande pensionspuckeln. Landstinget kommer under de närmsta åren att få lägga alltmer på pensionkostnader på grund av de stora avgångarna, och på grund av att pengar för detta inte är avsatt sedan tidigare. Vi har dock kommit några steg på väg. 2006 var landstingets soliditet (ett mått på hur god ekonomi vi har) pensionsförbindelsen inkluderad -62%. I denna årsredovisning har den sjunkit till -39%, en minskning med 10 procentenheter under 2009 (efter 2008 var siffran -49%). Det gör att det finns hopp om att vi framöver, om vi kan fortsätta i samma riktning kan trygga den kommande pensionsförbindelsen och inte vältra över denna kostnad på kommande generation!

Man ska också komma ihåg att grunden för vår goda ekonomi är många av de åtgärder som Allians-regeringen genomfört. Med flera hundra färre förtidspensionerade, och flera tusen färre sjukskrivna i vårt län har skatteunderlaget ökat och basen för landstingets ekonomi blivit mycket bättre än den annars skulle ha varit.

Sedan vill jag lyfta fram fyra exempel på framgångar inom landstinget
Psykiatrin uppfyller nu vårdgarantin. Jag hade som majoritetens psykiatrisamordnare förmånen att i början av mandatperioden följa utvecklingen på detta område och föreslå åtgärder. En sådan åtgärd var att upphandla öppenvårdspsykiatrin i Enköping, och så småningom Norduppland. När det gäller Närpsykiatri Enköping AB ser vi i årsredovisningen på punkt efter punkt hur lyckad denna åtgärd var. Sedan verksamheten startade har antalet läkarbesök ökat med 80% i Enköping! Dessutom gör man hembesök, konsulttjänster för lasarettet i Enköping, utför basal läkarvård för patienter som annars är svåra att få tag på för hälso- och sjukvården, och har en framgångsrik suicidprevention. Det finns många utmaningar kvar inom psykiatrin, men från ett läge där detta var tema var och varannan dag i media har nu väldigt mycket gjorts.

Ett annat område som nämns är kortvårdskirurgin, där vi nu äntligen sedan det ursprungliga inriktningsbeslutet togs 2003 inleder flytten av åtminstone delar av denna verksamhet från Akademiska sjukhuset till Enköping. Genom att bygga ut kortvårdskirurgin i Enköping tror vi att vi kan få en bättre och billigare vård för många av länets invånare, och samtidigt utnyttja den fina resurs som lasarettet i Enköping är.

När det gäller det akuta mottagandet är det kanske en av de viktigaste förbättringsområdena för kommande mandatperiod. Man kan dock se att saker redan börjat hända. Under 2009 har andelen patienter som inom ortopediområdet behandlas inom 4 timmar ökat från 44% till 70%. En remarkabel förbättring, och nu är målet att nå 90%!

Slutligen kulturen som jag själv har ett speciellt ansvar för som kulturnämndsordförande. Länsbiblioteket har gått samman i en gemensam organisation med länsbiblioteket i Gävleborg, ett exempel på lyckat och rationellt samarbete över länsgränserna. Konferensanläggningen Wiks slott går nu med vinst, efter att under förra mandatperioden ha varit ett av landstingets problembarn med miljonunderskott och omställningsproblem. En viktig anledning till att vi lyckats så bra är att landstinget i större utsträckning nu använder Wiks slott framför externa (och dyra) konferensanläggningar. De interkommunala ersättningarna till folkhögskolan har setts över, vilket har inneburit att vi trots att kulturnämnden inte fått någon uppräkning kunnat både vidmakthålla och utöka verksamheten på vissa områden. Ett exempel är Musik i Uppland som under mandatperioden (sedan 2006) fått sina anslag ökade med 85%!

tisdag 24 november 2009

Landstingets kultur utvecklas

Nu har vi klubbat budgeten för nästa år, och i den ingår ett tillskott till kulturverksamheten på 2 mnkr. Oppositionen med socialdemokraterna i spetsen klagar över att vi har en dålig dialog i kulturnämnden. Nja, det är nog snarare oppositionen som är dålig på att föra dialog.

För att man ska kunna fatta beslut måste man ha konkreta förslag att ta ställning till. När vi skulle anta uppdraget för landstingets kulturverksamhet i kulturnämnden för några veckor sedan hade inte oppositionen något motförslag! De yrkade bara avslag och hänvisade till en framtida reservation. Reservationen visade sig sedan vara en blek kopia av Alliansens uppdrag. Man kan konstatera att de rödgröna i stort sett vill bevara allt som det är. Vad jag kan se finns inga idéer om en utveckling och förändring.

Vi inom alliansen har gjort mycket på kulturområdet. När det gäller de som ifrågasätter att vi anstränger oss för att bevara och utveckla Uppsala kammarorkester påpekade jag att vi 2007-2010 ökat anslaget till Musik i Uppland med 85% (från drygt 5 mnkr till nästan 10 mnkr). Jag påpekade också att vi trots 0-uppräkning till kulturnämnden ökar bidraget till studieförbunden med 100 tkr och för den delen till Riksteatern i Uppsala län, till Länsbildningsförbundet, och för första gången på många år till Folkrörelsearkivet!

Jag beklagade i talarstolen att Konstfrämjandet tvingas lägga ner när vi nu tar bort bidragen, men vi gör också vissa insatser på bildkonstområdet. Under mandatperioden har Kultur i länet tillsatt en bildkonstkonsulent och i uppdraget för nästa år har vi med att länets bildkonstnärer ska uppmärksammas!

Oppositionen säger att de vill satsa på barn och unga - som om vi inte vill det. Vi har till exempel gett uppdrag att instifta ett speciellt pris för arrangörer av kultur för barn och ungdomar.

måndag 23 november 2009

Budget för Landstinget

Premiär för en av presenterna jag fick när jag fyllde 40. Ovan kan LS-ordförande Erik Weiman ses yrka bifall till Alliansens budgetförslag, inspelad på min nya "flip-video".

Tänkte jag här skulle också återge mina kommentarer till vår budget. Ungefär så här sa jag i sammandrag nyss från talarstolen.

"Kära ordförande, ledamöter och övriga åhörare!

När jag efterlyste på facebook vad jag skulle säga på landstingsfullmäktige idag fick jag rådet från en god vän att säga: 'Vi har rätt och ni har fel!'

Nåväl, nu tror jag att man behöver säga lite mer än så. Inledningsvis vill jag slå fast att oppositionen är på gränsen till ohederlig när man försöker utmåla att vi i Alliansen som ödeläggare av det svenska hälso- och sjukvårdssystemet. Det finns ingen inom Alliansen som vill göra hälso- och sjukvård till "en marknad bland alla andra inom tjänstesektorn". Nej, i Sverige finns en bred enighet, bland alla riksdagspartier, om att sjukvården ska finansieras solidariskt av oss alla skattebetalare. Att utmåla något annat är att ge en falsk bild!

Det har i debatten efterlysts konkreta satsningar i budgeten, förutom att vi kommit tillrätta med den dåliga tillgängligheten i landstinget. För oss kristdemokrater är det viktigt att landstinget arbetar med att utveckla familjecentralerna. Under kommande år kommer en utvärdering att ske tillsammans med Uppsala kommun. Inom psykiatrin kommer samverkan att utvecklas genom gemensamma överenskommelser och handlingsplaner. Äldreområdet är angeläget och där kommer den geriatriska rehabiliteringen att utvecklas och även det mobila arbete som idag finns vid exempelvis hemvårdsenheten. I Uppsala får nämligen drygt 300 listade äldre patienter service av hemvårdsenheten som bland annat erbjuder hembesök av läkare till äldre i eget boende. Detta skall nu komma att omfatta hela länet. Slutligen har vi flera åtgärder som kommer att innebära förbättringar för personer med funktionsnedsättning, tillgänglighet till lokaler, hållplatsutrop på UL:s bussar och tillgänglighet för rullstolburna.

Visst finns det också områden där mycket återstår att göra, även om många av dessa områden redan nämnts av oppositionen. I vissa fall kan vi i landstinget själva styra över saker och ting, i andra fall behöver dock en samverkan ske, eftersom det är flera aktörer än landstinget som är inblandade. En stor utmaning framöver är utvecklandet av närvården, och där krävs till exempel samarbete med kommunerna. Ett annat område där människor upplever att det finns problem är brister i akutuppdraget. Man ska inte behöva sitta och vänta hela dagar på akutmottagningen! Regionfrågan ligger också framför oss, och där behöver vi hitta lösningar. När det gäller ekonomistyrningen har vi också mycket kvar att göra. Det är dock ingen nyhet för nuvarande majoritet att det finns problem att styra sjukvården, med sin starka profession och med verksamheten till stor del styrd av lagstiftning och statliga krav, utan det är något som präglat åtminstone de senaste 20 åren.

Jag vill avslutningsvis lista en rad utvecklingsområden, där både mycket redan är gjort, och där en del ligger i nuvarande budget med konkreta åtgärder. När det gäller just ekonomistyrningen är våra ersättningssystem exempel där man överflyttar ansvar och befogenheter till rätt nivå. Genom våra åtgärder har flera onödiga kostnader inom landstinget uppdagats, till exempel vårdcentralernas onödigt stora kostnader för lokaler och för medicinsk service (laboratorieprover), samt en icke kostnadseffektiv administration.

Något som vi också jobbar med, och som min företrädare Lars Svensk, som är produktchef i en stor processindustri hade som käpphäst, är en förbättrad logistik och flöden. Här pågår äntligen ett intensivt utvecklingsarbete, bland annat i form av Lean Healthcare. I anslutning till detta kan också nämnas EPJ, elektronisk patientjournal som är ett mycket viktigt redskap.

Inom miljöområdet pågår en genomgripande omställning av lokaltrafikens busspark till biogasdrift, och på kollektivtrafikområdet sker förberedelser för en storregional trafikhuvudman. Vi har också många andra utvecklingsområden, vårdgaranti, forskning, utveckling av Lasarettet i Enköping, Kultur och kollektivtrafik, men detta får jag återkomma till vid ett senare tillfälle. Jag yrkar bifall till landstingsstyrelsens förslag!"

Så småningom blir det kulturdebatt, och då får jag med anledning av ifrågasättande av om vi satsar på Uppsala kammarorkester påpeka att vi under denna mandatperiod ökat anslaget till Musik i Uppland med 85%!

onsdag 10 juni 2009

Fullt kör

Vem skulle tro att det blev lugn och ro efter valet? Nej, förutom att tömma valstuga, ta ner affischer och plocka ihop efter valet så ska nu allt hända innan midsommar. I morgon har jag kulturnämnden hela dagen, på torsdag regionförbundsstyrelsen, på fredag samverkansnämnd i Västerås, på måndag landstingsfullmäktige och på tisdag landstingsstyrelse. Förutom allt som händer på kvällarna. Och alla personer som ska anställas i vårt föräldrakooperativ Ekoxen, och så planering för sommaren, etc etc.
Men jag klagar inte - vila får man göra i graven :-) Kul för övrigt att Alf kommer till Bryssel. Grattis Alf!

måndag 20 april 2009

Förtroende för Weiman

Vi har nu precis röstat med 38-32 (1 frånv) om att inte ge styrelseordförande Erik Weiman en anmärkning för att han gett tidigare landstingsdirektören Erik Hemmingsson ett avgångsvederlag trots att denne officiellt självmant gått i pension. Länsrätt (och kammarrätt) har konstaterat att Erik Weiman inte gjorde något formellt fel, utan handlat utifrån den delegering vi i landstingsstyrelsen gett honom.

Att ge delegering är att ge ett förtroende. Vi har i Alliansen har, till skillnad från 5 av 6 landstingsrevisorer förtroende för att Weiman fattade ett utifrån hans horisont bra och rimligt beslut. Delegeringen är inte återtagen till landstingsstyrelsen, och att nu tycka om det moraliskt riktiga i detta avgångsvederlag anser jag inte vara en fråga för revisionen, utan en politisk fråga. Visst kan man ha synpunkter på den kultur av bonusar och fallskärmar som har funnits och delvis finns i Sverige, men jag tror att vi håller på att få en upprensning på detta område. Dock är det lite tragiskt när man från en pressad socialdemokrati försöker ta poänger på när borgerligheten faller in i den kultur som man under så många år varit med och byggt upp.

måndag 17 november 2008

Ingen kulturdebatt idag

Nu har debattens vågor svallat hela dagen. Vi har under budgetavsnittet avverkat punkt 9-11 idag, budgeten sträcker sig fram till och med punkt 33...

En del talare är riktigt roande, andra absolut inte... (hoppas jag inte är alltför tråkig själv - men jag har ännu inte sagt något). Ann-Catrin Larsson (fp) från Skutskär var t ex en frisk fläkt! Inga Alm (c) rasade över alla tråkiga landstingsråd som fyllt upp dagen, men då kan hon ju inte menat Anna-Karin Klomp (kd) förstås - hon var också den som fick dagens första applåd! Där har ju min kollega (och vikarie) Steven Crosson som är en stjärna i retorik bidragit till att höja nivån på framförandet (när det gäller Anna-Karin från en i och för sig redan ganska hög nivå).

Det hade varit bra med mer retorik i svenska skolor. Här (liksom på flera andra områden) har vi en del att lära av USA.

Se gärna landstingsdebatten på
nätet så får du bedöma själv.