tisdag 5 februari 2013

Bra patientmat i Uppsala

Idag har vi landstingsfullmäktige i Uppsala. Åhör alla kloka inlägg. Jag har tänkt att gå upp och lämna mina synpunkter i frågan om patientmaten som ska debatteras i eftermiddag.

Jag låg förra veckan inlagd på Akademiska ett par dagar i samband med ett mindre ingrepp. Det var mycket intressant att som landstingspolitiker få se verksamheten från andra sidan. En sak som jag blev mycket positiv överraskad av var den goda patientmaten. Möjligen utifrån låga förväntningar präglade av alla skriverier och debatt i ämnet. Det är klart att ett nytt system kräver inkörning, men nu kan jag alltså konstatera att det fungerar bra. Det var omöjligt att se någon nackdel med att få maten lagad i Västerås, ett samarbete som jag tillskyndat och i grunden tycker är bra. Maten var varm, såg bra ut och var god!

Nu arbetar Alliansen för att gå till botten med varför patienterna enligt enkäter inte är så nöjda, och jag tror att detta kommer att leda till flera förbättringar. Det finns en hel del att göra för att förbättra måltidsupplevelsen, men där tror jag i första hand bemötande och servicetänkande som kan bli bättre inom hela landstingsvården spelar en stor roll.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att själva sjukvården bör förbättras, inte minst psykiatrin, före att ni diskuterar en sån ickefråga som sjukhusmaten.

Segersam sa...

Jovisst finns det viktigare saker. Men det är inte alltid man kan tro det när man ser rubrikerna i tidningen, eller lyssnar på vad oppositionen i landstinget angriper oss för...