måndag 23 augusti 2010

Negative campaigning

På landstinget hittade jag den här annonsen i kristdemokraternas postkorg på baksidan av tidningen Arbetsliv (=läs inte den!). Snacka om "negative campaigning". LO:s hela syfte är att hänga ut (hänga upp och ner) Alliansens partiledare och få folk i Sverige att koppla deras personer till ohederlighet, dumhet och negativa känslor över huvud taget. Tyvärr kanske de lyckas till viss del. Men det är ett sorgligt exempel på de svenska fackföreningarnas politisering. Jag tycker det är synd att jag inte är medlem i ett LO-förbund, så att jag kunde tagit den här kampanjen som förevändning för att säga upp mitt medlemskap. Hoppas många av de fackanslutna Allians-anhängarna verkligen gör just det. LO-facken ska inte klaga över vikande medlemssiffror när det i själva verken är de själva som undergräver sin ställning och sitt existensberättigande som arbetstagarföreträdare.

Bloggar: Peter Soilander, Ebba Busch,

Vi vill dubbla vårdnadsbidraget

Det är det ingen tvekan om. Det är helt enkelt orättvist att en kommunal förskoleplats subventioneras med kanske 120.000:- kr, medan föräldrar som väljer att lösa barnomsorgen på egen hand har fått 0:- kr. Tack vare kristdemokraterna har detta höjts till 36.000 kr från 1-3 år. Då är det inte orimligt att även barn upp till 6 år får del av detta och att beloppet dubblas.

Nu är det tyvärr så att kristdemokraterna inte fått igenom detta i Alliansen. Men om vi får 50% av rösterna lovar både jag och Göran Hägglund att vårdnadsbidraget blir genomfört enligt våra förslag. Jag skulle tro att vi även med 30% i ryggen kommer att ha ganska goda chanser att få igenom detta. Kanske till och med med 15%, eller 7% som vi fick senast - det ledde ju till att vi nu fått igenom det begränsade vårdnadsbidraget den gångna perioden.

Att som Fredrik Reinfeldt säger detta skulle leda till ett brott mot arbetslinjen stämmer helt enkelt inte! Det är i högsta grad ett arbete att ta hand om små barn, och föräldrar på samma sätt som förskollärare borde få erkännande för detta mycket viktiga arbete! Låt oss hjälpas åt att uppgradera och uppskatta föräldrarnas insatser!

DN, SvD, Peter Andersson, Ab,

torsdag 19 augusti 2010

Ett mänskligare Sverige


I stället för att låta djungelns lag råda vill vi kristdemokrater att medmänsklighet, omtankte och solidaritet ska prägla samhället. Det tycker jag illustreras bra av filmklippet ovan, och affischerna som vi håller på att sätta upp i dagarna.

Se DN, SvD, Dagen, Résume, Dagens Media, Makthavare.se, Weimers,

onsdag 4 augusti 2010

DN-testet bättre

Äntligen ett test som visar sanningen :) I DN-s partitest ligger mina svar närmast Kristdemokraternas. Detta till skillnad från UNT / SvD där centerpartiet kom högst (här först på fjärde plats...).

Nu är ju inte sådana här test någon exakt vetenskap, som säger allt om partiernas politik. Dessutom är det ju faktiskt också så att inte mina åsikter i allt stämmer överens med mitt partis. Jag skulle till exempel gärna se att Sverige blev medlemmar i NATO, något som vi inte fått igenom på vårt riksting. Jag är också en förespråkare för att behålla kronan i Sverige (gärna åter en skandinavisk krona), medan (KD) är för euron. Men i grund och botten är det ju självklart att Kristdemokraterna står för den bästa ideologin och politiken.

fredag 30 juli 2010

There is something rotten in the state of Sweden

En av Sveriges (visserligen före detta) länspolischefer dömdes idag till drygt 6 års fängelse för sexbrott.

Ingen är ofelbar, visst! Och det ska alltid finnas förlåtelse för den som bekänner sina felsteg och ber om förlåtelse! Men, med det sagt kan man konstatera att kraven är och bör vara större för de som har ledande positioner i samhället, speciellt de som är satta att vaka över att lag och rätt skipas och efterlevs.

Man talar om tre delar av samhällsmakten (Montesquieu). Den lagstiftande, den dömande och den utövande. I Sverige symboliserat av Riksdagen, Högsta domstolen och Regeringen. Visserligen är media också numera en fjärde statsmakt, som ibland går in både som dömande och utövande makt, men låt oss lämna det därhän här. På något sätt är politiker mer ansvariga som lagstiftare och styrande, men domare och rättsmyndigheter är också mycket viktiga och borde ha samma höga standard.

Hade Göran Lindberg kunnat sitta kvar som länspolischef idag? Säkerligen inte, men för några år sedan hade vi en domare i högsta domstolen, Leif Thorsson, som dömdes för att ha haft sex med en yngre pojke. Han är sedan 2007 tillbaka i tjänst efter ett par år i lagrådet, något som exempelvis Madeleine Leijonhufvud med rätta reagerar starkt över.

Det som är lite kymigt med de här historierna, Thorsson och Lindberg, är att de troligen måste ses som toppen på ett isberg. Lindbergs mycket omfattande koppleri- och sexköpsverksamhet upptäcktes av en tillfällighet, och i fallet Thorsson fanns det uppgifter om att det skett liknande saker vid flera tillfällen.

Sexbrott är speciellt tabubelagt, och det med rätta. Därför var anklagelsarna mot Littorin speciellt allvarliga. Tyvärr har dock gränserna i Sverige tänjts väsentligt under senare tid. Från att ha varit kopplat tydligt till äktenskapet, har sexlivet, förutom att ha blivit fläkt ut i offentligheten via porr, internet och annan exponering, blivit (juridiskt) accepterat i allt vidare cirklar. Samtidigt har sexlagstiftningen skärpts i vissa avseenden (exempelvis sexköp - nu diskuteras även åter förbud mot tidelag) och det är bra. Men genom att tänja på vad som är accepterat öppnar man upp för den här typen av beteenden som tragiskt nog ofta drabbar unga tjejer och killar och förstör deras framtid.

Det vi behöver är en privatmoralisk resning i Sverige. Visst kan man göra vissa saker genom lagstiftning, som till viss del är normbildande, men genom vårt demokratiska system får vi de lagar och regler som återspeglar de normer som finns i samhället. Därför är det så viktigt att för att få en bättre privatmoral så måste detta komma underifrån i form av ett tryck från människor såsom Göran Skytte som jag lyssnade på här i Uppsala i går. Han har gått från ett utsvävande liv med sönderslitna familjerelationer till ett liv där han står för trohet, kärlek och en hög personlig moral. Så även Marcus Birro. Sådana personer borde få större inflytande i stället för resten av "isberget" av brottsliga personer som sitter på poster inom rättsväsende och offentlig förvaltning. Jag säger åter som Birro - låt oss starta en gerillarörelse för barnen och kärleken. Den äkta kärleken!

DN 1,2,3 SvD 1,2,3,4,5 Dagen 1 AB 1,2,3 VG 1,2,