torsdag 25 juni 2009

Högtid, livsväxling och jubileum


Den senaste veckan har fortsatt med en rad av högtidligheter. Det började förra onsdagen med avtackning av vår informationsdirektör Henrik Pederby. En förlust för landstinget, men vi får gratulera Svenska Kyrkan som blir hans arbetsgivare i stället.
Dagen innan midsommar var jag på den mest minnesrika begravning jag varit på hittills. I en proppfull domkyrka (bilden) samlades vi till begravningsmässa för att minnas och hedra Lars Ridderstedt, en av kristdemokraternas grundare och pionjärer. Därefter var det minnesstund i en lika proppfull festsal på VDala nation. Det är ingen tvekan om att Lars, 85 år gammal präst och mångsysslare gick ur tiden mitt i livet. På torsdagen innan lördagen då han gick bort ringde han mig och konfirmerade att han skulle tala på vår sommaravslutning på Stabby prästgård följande torsdag. Där fick vi i stället hålla en tyst minut.
I lördags var det 40-årsfest hos Petra Oscarsson, trevlig tillställning med mycket god mat (Tack Frank!), och i förrgår gratulerade jag lilla Nadja (bilden) som föddes på söndagen. Anna-Karin Klomp, vårt landstingsråd kommer nu att vara barnledig till våren och jag går in som vikarie. I går slutligen hade vi ett både högtidligt och festligt firande av tidningen Kristdemokraten som nu är 30 år. Med var 5 av de 6 chefredaktörerna, och vi fick också höra ett mycket intressant föredrag av medieprofessor Karl Erik Gustafsson. Nu åker vi på riksting men det är en annan historia.

Inga kommentarer: