Vi är inne på det nyvalda landstingsfullmäktiges andra dag. Debatten om kollektivtrafiken går hög. Vi har stora utmaningar framför oss när det gäller att utveckla kollektivtrafiken och speciellt tågtrafiken i länet, och framför allt, som ett enhetligt system för hela Mälardalen. Tyvärr drivs det inte på tillräckligt för detta, och personligen tror jag att ett ökat regionalt samarbete (större regioner) är nyckeln för att få fart på tågen. Jämför framgångarna med pågatågen i Skåne!
På gårdagens fullmäktige fick jag äran att väljas till vice ordförande i fullmäktige, och det ska bli spännande att vara med och förhoppningsvis bidra till en positiv och konstruktiv mandatperiod i Uppsala läns landsting. Jag hoppas alla ledamöter kommer att anstränga sig för att göra välförberedda och intressanta inlägg, så att medborgarna och väljarna kan få den information de behöver om vad de olika partierna står för.
Personliga tyckanden och reflektioner från mig, sexbarnspappa och kommunpolitiker (KD)
tisdag 16 november 2010
onsdag 3 november 2010
Citerad i Dagen
I Dagen idag är jag citerad angående vårdnadsbidraget - "Det är klart att vi vill ha ett bättre alternativ än dagens, ett statligt bidrag som gäller till sex år, men då bör man driva nya krav i stället för att säga att vi slopar det vi uppnått hittills!" (visserligen inte citerad med namn, men vill minnas att detta var vad jag skrev i enkäten till lokalordf). Jag tycker liksom Germundsson att det blivit en olycklig diskussion där det framstått som att (KD) lämnar kravet om vårdnadsbidrag. (Visserligen mildrat på olika sätt i efterhand - som av Hägglund i Dagen igår)
Så sent som i somras på rikstinget fastslogs just det jag påpekar att vi egentligen vill ha en reform som gäller hela landet och upp till sex år. Om det sedan heter vårdnadsbidrag eller något annat, eller hur man lägger upp det tekniskt som KDU (Ebba Busch) har idéer om är väl underordnat. Men då får man ju presentera det nya först, innan man säger något om att avskaffa en väl fungerande och genomförd reform.
Jag tror inte det är vårdnadsbidraget som gjort att väljarna flytt partiet. Snarare tvärtom! Det är denna typ av tydliga förslag och reformer som synliggör vårt parti och får folk att förstå vad vi faktiskt menar med att vi vill ha ett mänskligare Sverige!
Så sent som i somras på rikstinget fastslogs just det jag påpekar att vi egentligen vill ha en reform som gäller hela landet och upp till sex år. Om det sedan heter vårdnadsbidrag eller något annat, eller hur man lägger upp det tekniskt som KDU (Ebba Busch) har idéer om är väl underordnat. Men då får man ju presentera det nya först, innan man säger något om att avskaffa en väl fungerande och genomförd reform.
Jag tror inte det är vårdnadsbidraget som gjort att väljarna flytt partiet. Snarare tvärtom! Det är denna typ av tydliga förslag och reformer som synliggör vårt parti och får folk att förstå vad vi faktiskt menar med att vi vill ha ett mänskligare Sverige!
Etiketter:
debatt,
Göran Hägglund,
kristdemokraterna,
vårdnadsbidrag
tisdag 2 november 2010
65% för Nordisk Union

På DN.se så kan man se att 65% av läsarna är för en Nordisk förbundsstat. Idén om en Nordisk Union som jag skrivit om tidigare är alltså inte död!
Stor heder åt Gunnar Wetterberg som fortsätter att driva idén, nu närmast på Nordiska rådets möte i Reykjavik. Fast det är förståss inte så oväntat att oberoende allmänskeptiska Dagens Nyheter sågar idén... Varför vara skeptisk mot denna lösning, när det finns och har funnits en så stor entusiasm för EU-projektet i Sverige. Är inte ett starkt samarbete med de nordiska länderna betydligt enklare och naturligare? Börja med en gemensam krona i Sverige, Norge, Danmark och Island!
Det är faktiskt så att också 42% av alla nordbor stöder en Nordisk union. Problemet är väl som DN riktigt påpekar hur man gör med Finland, som både har ett eget språk och har valt en annan väg när det gäller EU och valuta.
Stor heder åt Gunnar Wetterberg som fortsätter att driva idén, nu närmast på Nordiska rådets möte i Reykjavik. Fast det är förståss inte så oväntat att oberoende allmänskeptiska Dagens Nyheter sågar idén... Varför vara skeptisk mot denna lösning, när det finns och har funnits en så stor entusiasm för EU-projektet i Sverige. Är inte ett starkt samarbete med de nordiska länderna betydligt enklare och naturligare? Börja med en gemensam krona i Sverige, Norge, Danmark och Island!
Det är faktiskt så att också 42% av alla nordbor stöder en Nordisk union. Problemet är väl som DN riktigt påpekar hur man gör med Finland, som både har ett eget språk och har valt en annan väg när det gäller EU och valuta.
tisdag 12 oktober 2010
Citat på kulturkonferens
Är just nu på SKL:s årliga kulturkonferens, denna gång i Västerås. Under panelsamtalet igår om vinnare och förlorare på den nya samverkansmodellen fick jag följande intressanta citat:
Chris Marschall, kulturchef i Skåne om att alla känner alla inom det svenska kulturetablissemanget, beskrivande publiken:
"...känner någon, är gift med någon, eller kanske ännu vanligare, HAR varit gift med någon"
Kennet Johansson, Kulturrådets chef, om att politiker lägger sig i kulturens innehåll (jag kunde inte låta bli att undra så smått om vad demokrati egentligen är - även om jag håller med om Kennets poäng)
"När den dagen kommer då politiker börjar lägga sig i innehållet i utställningar, den dagen är demokratin hotad"
Björn Sandmark, kulturchef i Göteborgs stad, apropå den heta debatten om att politiker (särskilt lokalpolitiker) ska hålla sig på armlängds avstånd från kulturens innehåll:
"Armlängds avstånd var något som John Maynard Keynes införde ... Varför ska man bara se detta som ett problem för kulturen?"
Marika Lagercrantz om hur samhället förändrats:
"Min farfar sa alltid att det enda som betyder någon är plikt och ansvar. För dagens ungdomar är det kreativitet och lust som gäller..."
Jag måste erkänna att jag håller på farfar när det gäller vad som ska styra oss. Men jag tror inte det behöver vara någon motsättning mot lust och kreativitet om man tillämpar dessa begrepp på rätt sätt.
Chris Marschall, kulturchef i Skåne om att alla känner alla inom det svenska kulturetablissemanget, beskrivande publiken:
"...känner någon, är gift med någon, eller kanske ännu vanligare, HAR varit gift med någon"
Kennet Johansson, Kulturrådets chef, om att politiker lägger sig i kulturens innehåll (jag kunde inte låta bli att undra så smått om vad demokrati egentligen är - även om jag håller med om Kennets poäng)
"När den dagen kommer då politiker börjar lägga sig i innehållet i utställningar, den dagen är demokratin hotad"
Björn Sandmark, kulturchef i Göteborgs stad, apropå den heta debatten om att politiker (särskilt lokalpolitiker) ska hålla sig på armlängds avstånd från kulturens innehåll:
"Armlängds avstånd var något som John Maynard Keynes införde ... Varför ska man bara se detta som ett problem för kulturen?"
Marika Lagercrantz om hur samhället förändrats:
"Min farfar sa alltid att det enda som betyder någon är plikt och ansvar. För dagens ungdomar är det kreativitet och lust som gäller..."
Jag måste erkänna att jag håller på farfar när det gäller vad som ska styra oss. Men jag tror inte det behöver vara någon motsättning mot lust och kreativitet om man tillämpar dessa begrepp på rätt sätt.
måndag 4 oktober 2010
Orientering och tramp
Den senaste veckan har det blivit tre orienteringsturer för min del, samt en hel del promenader och springturer med mera. Stort tack till Hittaut.nu och Tappatrampet!
Hitta-ut - kartan fick vi i våras, men det är alltså först nu jag har tid att uppsöka alla trevliga kontroller som finns placerade runt Uppsala. Man har chans att vinna priser, men det bästa med det hela är förstås anledningen att komma ut i skog och mark! På fotot nedan syns jag och dottern Lia när vi hela familjen var uppe på Sunnerstaåsen i lördags och tog de kontrollerna som finns placerade där. En trevlig promenad, och fantastisk fin natur Uppsala har med åsen och Årike fyris. Det hela avslutades med lördagsgodiset på en brygga nere vid Fyrisån.

Sedan när Tappatrampet började i torsdags så fick jag plötsligt chansen att se också hur många steg varje tur blir. Kom fram till att torsdagens orienteringstur i Sävja / Lunsen-skogen resulterade i drygt 14.000 steg. Det är vårt Föräldrakooperativ, Ekoxen som med sina 13 dagmammor och så jag då som ordförande som deltar, uppdelade i tre lag.
Gå gärna in på Hitta ut och ta ut en karta den som inte gjort det. Om inte annat så för att upptäcka några av Uppsalas smultronställen innan oktober månad är slut!
Hitta-ut - kartan fick vi i våras, men det är alltså först nu jag har tid att uppsöka alla trevliga kontroller som finns placerade runt Uppsala. Man har chans att vinna priser, men det bästa med det hela är förstås anledningen att komma ut i skog och mark! På fotot nedan syns jag och dottern Lia när vi hela familjen var uppe på Sunnerstaåsen i lördags och tog de kontrollerna som finns placerade där. En trevlig promenad, och fantastisk fin natur Uppsala har med åsen och Årike fyris. Det hela avslutades med lördagsgodiset på en brygga nere vid Fyrisån.

Sedan när Tappatrampet började i torsdags så fick jag plötsligt chansen att se också hur många steg varje tur blir. Kom fram till att torsdagens orienteringstur i Sävja / Lunsen-skogen resulterade i drygt 14.000 steg. Det är vårt Föräldrakooperativ, Ekoxen som med sina 13 dagmammor och så jag då som ordförande som deltar, uppdelade i tre lag.
Gå gärna in på Hitta ut och ta ut en karta den som inte gjort det. Om inte annat så för att upptäcka några av Uppsalas smultronställen innan oktober månad är slut!
Etiketter:
dagbarnvårdare,
Ekoxen,
Motion,
natur,
orientering
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)