måndag 19 juli 2010

Ebba mer (KD) än jag...


I dagens UNT presenteras den valkompass , som man testade Uppsala-politikerna på för en tid sedan. Ebba Busch lyckades i testet pricka in sig själv som Kristdemokrat-sympatisör i första hand. För min egen del blev det Centerpartiet som knep förstaplatsen 0,8% före Kristdemokraterna (liknande resultat en stund senare i SvD). Om det nu är testet som ger konstigt utslag (de flesta frågor utgick från ett vänsterperspektiv = mycket negationer...) eller om det är jag som ska fundera på partibyte... Jag har faktiskt röstat på (C) i något av mina första val, så det är väl inte helt främmande, även om jag självklart tycker att Kristdemokraterna står för den klart bästa ideologiska förankringen. Fast jag är inte i så dåligt sällskap eftersom även Gunnar Hedberg fick (C), och (KD) högst!

Att Sverigedemokraterna hamnar så högt beror väl helt enkelt på att de i stora delar plankat andra partiers politik. På den enda frågan som är deras profilfråga i testet anser jag till skillnad från (SD) att invandrare i högsta grad berikar det svenska samhället.
Sedan är det viktiga ju att det just nu ser ut som de flesta i Sverige lutar åt höger! Det ger hopp för framtiden trots vad som sägs på alla partitester...

Inga kommentarer: