tisdag 2 februari 2010

Arborelius och Hägglund

Vad har katolske biskopen och (KD)-ledaren gemensamt? Jo, förutom att båda på olika håll och på helt olika plan arbetar för kristen etik så har båda i dag varit i Uppsala, och jag har varit och lyssnat på dem. Anders Arborelius höll föreläsning om den Helige Ande på Livets Ords teologiska seminarium och Göran Hägglund har medverkat på Handelskammarens Disting här på Uppsala Konsert och Kongress där jag fortfarande sitter och hör på paneldebatt om dagens tema "Företagen som välfärdsbyggare".

Som uppvuxen inom pingströrelsen med sin betoning av den Helige Andes yttringar kunde jag inte låta bli att gå och höra biskop Anders tala om detta - och även om det inte var så mycket om karismatiska yttringar var det ändå mycket intressanta tankar! Inte så konstigt kanske för en person som ägnat sitt liv åt bön och kontemplation i karmelitkloster.

Göran Hägglunds inlägg här på Distinget var kanske inte så nytt för mig eftersom jag hört honom så många gånger, men det är ändå imponerande vad Alliansregeringen åstadkommit till exempel genom kömiljarden och avskaffande av apoteksmonopolet. Jag blev själv mycket förvånad när jag för ett par veckor sedan kunde hitta ett helgöppet apotek i min del av Uppsala så jag kunde köpa smärtstillande till min fru med ryggskott. Tack Alliansen!

Inga kommentarer: