Vi kristdemokrater fattade i söndags beslut om att för nu säga nej till både spårväg och BRT i city. (se P4 Uppland, UNT, Aftonbladet).
Idag ska kommunstyrelsen fatta beslut om fortsatt utredning.
Jag kommer där att säga följande:
Sök breda lösningar
Innan beslutet idag vill jag ge en liten bakgrund, och vädja
till styret om att försöka hitta en bredare lösning i den här typen av viktiga
infrastrukturbeslut.
Det håller inte riktigt att trycka igenom en linje i en
majoritetsförhandling, särskilt inte nu när vi inte ens har en styrande
majoritet, när det gäller en fråga som ska hålla många år och leva över flera
mandatperioder. Man kan inte fatta beslut ett år innan valet och tro att allt
är klart – det finns då en uppenbar risk att allt rivs upp – om man inte
lyckats samla en starkare majoritet som håller över valet.
Bakgrund till beslutet
I januari 2018 fattade kommunfullmäktige i
Uppsala beslut om att ingå Uppsalaavtalet om fyrspår med staten. Centerpartiet
röstade nej, och KD la ner sina röster – i reservationen beklagade vi ”att den
rödgröna majoriteten inte bättre förmår genomföra en process som samlar så
många partier som möjligt i en fråga som är så viktig för Uppsalas framtid.”
I det efterföljande beslutet i maj 2018 om spårburen
kollektivtrafik reserverade sig hela den dåvarande oppositionen (M,C,L,KD och
SD) – partier som idag utgör majoritet i kommunfullmäktige - mot att inte vårt
yrkande bifölls ”att förslagen i spårvägsutredningen vägs mot andra
kapacitetsstarka kollektivtrafiklösningar inför att slutgiltigt beslut fattas.”
Lyckligtvis har vi nu äntligen lyckats få till politiska beslut
om både linjedragning och teknikval för den kapacitetsstarka kollektivtrafiken.
För första gången i Uppsala kommun. På det viset får vi nu en öppen och
transparent diskussion där medborgarna ser att det finns flera olika reella
alternativ att välja mellan.
Försök att trycka igenom något som saknar stöd
”Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket” heter
det. 2018 i januari gällde beslutet att staten skulle stå får hälften av
kostnaden för spårväg Gottsunda-Bergsbrunna. I maj var plötsligt hela sträckan
in till City med, och nu för bara någon vecka sedan lades utredning om BRT till
Gränby till. Det blir sammantaget väldigt många miljarder i investering.
Att idag besluta om fortsatt utredning och ansökan om
statsmiljömedel med minsta möjliga majoritet, och att nästa år besluta om
genomförande vore ett misstag. En fullgod förankring och stöd finns helt enkelt
inte.
I Uppsala har vi haft en tradition att viktiga långsiktiga
beslut om stadens utveckling fattas i någorlunda samförstånd över blockgränsen,
ofta med både (S) och (M) som garanter. Det ger en trygghet för medborgarna,
för näringslivet och för våra samarbetsaktörer, i det här fallet bland andra
Regionen och Staten.
KD:s förslag möjlig kompromiss
Därför kan vårt förslag att enbart gå vidare med spårvägsutbyggnaden Gottsunda – Bergsbrunna ses som en möjlig kompromiss som
ändå driver utvecklingen framåt, om än inte i lika snabb takt.
Faktum är ju att det gått och går lite för fort. Det tycks
vara ett mål att till varje pris fatta beslut om en omfattande
infrastrukturinvestering innan valet 2020, innan både resecentrum är
färdigplanerat, eller möjligheten till övergångar över Fyrisån hinner beaktas.
Vi tror att det är bättre att den delen får vänta till den blir mer mogen.
Att argumentera för spårvägens förträfflighet får bara
motsatt effekt. Ju mer man försöker tvinga på opposition och medborgare sina
egna politiska lösningar, desto större blir aversionen och viljan att hitta en
annan väg. Bara genom ödmjukhet, lyhördhet och dialog går det att hitta breda
och långsiktigt hållbara lösningar.
Vi yrkar alltså att omarbeta förslaget att enbart omfatta stråket Gottsunda-Bergsbrunna ("Ultunalänken") och därmed avstå kommande ansökan om stadsmiljöavtal gällande spårväg. Och att bifalla Moderaternas yrkande att överlåta huvudansvaret för projekt Uppsala spårväg till Region Uppsala där Uppsala kommun är en aktiv part.
Uppdatering:
Innan det slutliga beslutet i Uppsala kommunfullmäktige (som blev återremitterat av oss i oppositionen), skrev jag en artikel i UNT och argumenterade mot spårväg i Uppsala city. "Dags att bromsa utopiskt trafikprojekt"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar