I dag skriver jag i UNT om att vi säger nej till ny moské i Stenhagen. Så länge vi inte säkerställt att det inte förekommer utländsk finansiering och att Säpo kan gå i god för att centret inte blir en dörröppnare för våldsbejakande extremism så säger vi nej.
Här är texten:
Kristdemokraterna
har tydligt tagit avstånd från utländsk finansiering av moskéer i Sverige,
därför säger vi nu nej till Dawa-stiftelsens ansökan om bygglov för ett islamskt
center i Stenhagen. Vi är oroliga att en sådan byggnad öppnar vägen för politisk,
islamistisk aktivism.
Islam
i sig är naturligtvis i religionsfrihetens namn välkommet, och vi ska inte
styra vilken religion och trosuppfattning enskilda individer har. Men när man
börjar bygga fysiska institutioner och organisationer som har som mål att upprätta
ett politiskt, islamistiskt styre i Sverige är det vår skyldighet att säga nej.
Enligt
en rapport från försvarshögskolan (MSB 2018) poängterar forskningen vikten av
att, när det gäller politisk islamism, förstå samspelet mellan bland annat lokal
och kulturell kontext, ideologi, tongivande predikanter, nätverksstrukturer,
sociala medier och gruppdynamik. Uppsala-moskén har bjudit in hatpredikanten
Abu Raad, även kallad ”Gävleimamen”, som nu också utvisas ur landet eftersom
han av Säpo anses vara ett hot mot rikets säkerhet. Tyvärr har vi ännu inte
hört något avståndstagande från företrädare i Uppsala.
Det
vore således på sin plats att Säpo tillfrågas om det är lämpligt att upprätta
ett centrum som riskerar bli grogrund för politisk islamism i Uppsala. Vad skulle
det få för konsekvenser och påverkan på hotbilden? Även om plan- och
byggnadslagen i sig inte tar ställning till vad byggnaden ska användas till,
måste vi agera politiskt i den här frågan, sett till säkerhetsaspekten.
Vi
lyfte hotet från Salafismen i somras. Målet med da’wa, som betyder mission, är
att införa en islamistisk samhällsordning med sharialagstiftning, precis som i dagens
Saudiarabien och i islamistiska Iran. Även i Irak är Dawa-partiet historiskt en
militant shiitisk islamistisk grupp. Det är därför värt att påminna om
att enligt sharia så straffas äktenskapsbrytare med stening, tjuvar med
handavhuggning och äktenskap ingås genom släktens bestämmande. I Turkiet ser vi
hur ett demokratiskt land infiltreras med värderingar som strider mot
grundläggande demokratiska principer. I Sverige skiljer vi på politik och
religion, och därför kan vi inte acceptera islamistisk aktivism som i grund och
botten är en politisk rörelse som vill omstörta vårt samhällssystem.
Problemet
när man lyfter detta är att man ofta pekar på själva religionen islam som felet,
inte dess extrema avgreningar. Och då landar man också i slutsatsen att all religion är dåligt, att religiösa
skolor och religiösa symboler ska förbjudas. Men vi måste börja prata om vad
religioner står för så vi inte kastar ut barnet med badvattnet.
Det
är viktigt att poängtera att den kristna etiken är grunden för vårt
västerländska samhälle, och de mänskliga rättigheterna. Dessa värderingar har
därför en särställning i Sverige. Andra religioners tillämpning är välkommen så
länge den respekterar dessa grundläggande värderingar i praktisk handling. Att
kämpa för ett politiskt system som accepterar kvinnoförtryck, hederskultur,
våld i nära relationer samt förnekar alla människors lika värde och den
västerländska samhällsmodellen är därför inte acceptabelt.
Vi
vet att fler partier i Uppsala vill säga nej till det islamska centret, inte
minst C som lyft frågan i plan- och byggnadsnämnden. Även SD säger nej, men
deras problem är att allt de gör blir slag i luften eftersom de inte har några
samarbetspartier och således saknar politisk genomslagskraft.
Vår
utgångspunkt är att om det finns minsta risk att ett islamskt centrum i
Stenhagen blir en grogrund för våldsbejakande extremism är det vår skyldighet
att säga nej. Förhoppningsvis visar vänsterstyret i Uppsala ryggrad och ser
till att detta stoppas innan det är för sent.
Jonas Segersam (KD)
Kommunalråd Uppsala
Kommunalråd Uppsala
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar