I dagens UNT kommer slutrepliken från mig i debatten om Dawa-stiftelsens ansökan om att bygga islamskt center i Stenhagen.
Här är texten:
Tack för svar, Atique Ullah från Dawa-stiftelsen! Tyvärr vederläggs
dock inte min grundläggande kritik när det gäller en ny moské i Stenhagen.
Ayaan Hirsi Ali, en känd kvinnlig somalisk islamkritiker som
skrivit boken ”The Challenge of Dawa” (Dawas utmaning) säger att: ”I västländer
syftar dawa både till att omvända icke-muslimer till politisk islam och att
etablera islamistiska åsikter hos existerande muslimer. Det slutliga målet för
dawa är att förstöra det fria samhällets politiska institutioner och ersätta
dem med ett styre grundat på sharialagstiftning”. Stämmer inte den
beskrivningen? Även om inte Uppsalas Dawastiftelse har några kontakter med de
islamistiska dikaturerna Iran och Saudiarabien så borde stiftelsen tydliggöra
sin syn på shariastyre och det islamistiska politiska programmet.
När det gäller Försvarshögskolans studie 2018 ”Mellan
salafism och salafistisk jihadism” beskriver den utförligt de islamistiska
miljöerna i Sverige, och deras inflytande på det svenska samhället. En av
författarna till rapporten är den internationellt erkände terrorismexperten
Magnus Ranstorp, som har hög trovärdighet, till skillnad mot vad Ullah antyder.
Det är också denna typ av forskning som ligger bakom att den
s.k. Gävleimamen Abu Raad tillsammans med fem andra ledande islamistiska
företrädare gripits av Säpo, och det är beklagligt att Dawastiftelsen inte
passar på att ta avstånd från hans undervisning, utan bara hänvisar till att
han inte längre får predika i Uppsalamoskén.
Mohamed Omar, innan sin islamistiska period 2009-2013 en hyllad
Uppsala-poet, numera med namnet Eddie Råbock efter att han lämnat sin muslimska
övertygelse, skriver på bloggen ”Det goda samhället” att Dawa-folket tillhör
missionsrörelsen Tablighi Jamaat. Den har samma rötter som Talibanrörelsen i
Afghanistan och Eddie påpekar att flera islamistiska terrorister i Europa har
sitt ursprung i Tablighi Jamaat.
Jag träffar gärna Dawastiftelsen och samtalar om allt detta.
Men så länge vi inte får oberoende intyganden när det gäller finansiering och en
försäkran från Säpo att det inte finns några risker med centret, så är inte vi
kristdemokrater beredda att säga ja till etablering av en moské i Stenhagen,
utan vi föreslår en detaljplaneändring för tomten. Med tanke på att islam
innehåller en dogm om att osanning är acceptabelt så länge det tjänar islams
syften (”Taqiyya”) är det också svårt att lita på det som sägs i debatten.
Jag vill än en gång betona att jag absolut värnar
religionsfriheten. Men efter att kommunen sålde tomten till stiftelsen 2015 har
vi sett fasansfulla skildringar av militant islamism i form av IS och ett antal
terrordåd. Antalet islamister i Sverige räknas nu i tusental, en tiodubbling
enligt Säpo, och fler och fler frågetecken har rests runt islams politiska
program. På samma sätt som det på 70-talet hade varit otänkbart att säga ja
till etablerande av Sovjetiska kulturcentra i Sverige, har även islamska
institutioner en hemläxa att göra när det gäller att ta avstånd från
kvinnoförtryck, förklara synen på sharia och att tydliggöra hur
”integrationsprojekt” inte i praktiken leder till ökad segregation.
Jonas Segersam (KD)
Kommunalråd, Uppsala
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar