onsdag 7 maj 2008

Troll i regionfrågan

UNT lyckas få hela regionfrågan om bakfoten. Först anklagas vi i Alliansen för att helt ödelägga Akademiska sjukhuset genom vårt nej till Svealandsregion 2010. Sedan talas det om kovändning och att vi lämnar linjen att slå ihop oss med Stockholms län. Inget parti förutom folkpartiet har förordat en region tillsammans med Stockholm, kära UNT! Läs mina debattartiklar i tidningen under det gångna året!

Vi i Alliansen har heller aldrig stängt dörren för Gävleborg och Dalarna - utan hållt det öppet att vi ska ha en gemensam regionkommun - åtminstone så småningom. Tydligast har (c) varit i denna fråga, och sedan i fallande skala (kd), (m), och (fp), folkpartiet tänker sig dessutom en gemensam region med både Dalarna / Gävleborg och Stockholm.

Se gärna mitt inlägg i dagens UNT där jag försöker komma tillrätta med några av de värsta missuppfattningarna. Idag träffade jag Sören Bertilsson (s) från Dalarna när jag var i Örnsköldsvik, och det känns bra att vi ändå har en gemensam syn i det mesta. Det är bara frågan om vad som ska komma först, ett bra samarbete eller en regionkommun. Jag förordar att man först bygger upp bra samarbeten, och sedan utifrån detta bildar regionkommuner.

Upplandsradion ger en lite bättre verklighetsbeskrivning och Arne Sandemo får chansen att förklara att vi faktiskt inte gjort någon kovändning i landstinget.

Inga kommentarer: