tisdag 23 september 2014

Grattis IGEN Ebba!

Idag gratulerar vi Ebba Busch Thor till formidabla 2477 kryss i kommunvalet i Uppsala, som nu precis blivit färdigräknat. Det är långt mer än vad övriga lokalpolitiker i Uppsala kan uppvisa, och det i absoluta tal. Blivande KS-ordföranden Marlene Burwick (S) fick t ex 2081 kryss och avgående Fredrik Ahlstedt (M) 1936.

Visserligen slog Ebba inte med sina 32% kryss "Mr 46%" (som vi får kalla honom numera), Bengt Germundsson i Markaryd, men det förtar inte Ebbas insats och popularitet eftersom det är en kommun i en helt annan storlek. Jag gratulerade Ebba på samma sätt för fyra år sedan, redan då gjorde hon en mycket stark insats i sitt första val. Det finns ingen anledning för oss andra kandidater att hänga med huvudet, jag själv fick till exempel bara en tredjedel av antalet kryss i förra valet (då landsting), utan vi ska självklart glädja oss alla över framgångarna i Uppsala.

Jag får också anledning att återkomma till min gamla käpphäst att vi måste bli mycket bättre på att ta vara på och lyfta fram de politiker som förmår samla röster och ge Kristdemokraterna en positiv bild utåt. Ebba är absolut ett framtidsnamn, och med tanke på att hon senast frågan vara uppe till omröstning bara låg 17 röster från att bli vice partiledare i stället för Maria Larsson tror jag det vore naturligt att hon nu får en ännu starkare roll i partiledningen. Tillsammans med personer som Andreas Carlsson som även han fått förtroendet att beträda ledande positioner både i partistyrelsen och nu senast i valet där väljarna valde honom framför två sittande ministrar som stod före honom på valsedeln.

Vi har nu en spännande mandatperiod framför oss, visserligen i opposition (till att börja med i alla fall). Men det tror jag bara ger större möjlighet att nå ut med vad som är Kristdemokraternas politik, vilket därmed kommer lägga en god grund för kommande framgångar för vårt parti, och för Allians för Sverige!

Inga kommentarer: