söndag 24 maj 2009

Nordiskt vänortsmöte på slottet



I kväll hade vi avslutningsmiddagen på Uppsala slott efter det vänortsmöte som pågått här i Uppsala sedan i torsdags (nedre bilden - glassen serveras). Alla "borgmästare" framförde då sitt tack till Uppsala, och en förtjänstmedalj från Uppsala kommun utdelades till en estnisk tolk, Tiina Mullamaa (se UNT). Uppsalas vänorter är Hafnafjördur på Island, Fredriksberg i Danmark, Baerum i Norge, Tavastehus i Finland och Tartu i Estland.
I torsdags kväll ledde jag inledningsceremonin som förutom tal av vår förre ordförande i Föreningen Norden Uppsala, Harald Runblom (och inte Nordlund som jag klarade att säga fel...), och KF-ordförande Lars Bäcklund innehöll ett panelsamtal mellan ordförandena i Norden-föreningarna i de sex vänorterna (övre bilden där Anne i Uppsala mottar present från William Gunnesdal, ordförande i Bärum). Det var lite kul att Per Landrö, som är ordförande i Hafnafjördur (längst till vänster på bilden) under samtalet berättade att han gått norrön (fornnordisk) linje på ett landsgymnas i Norge, varpå jag frågade om det var Follo - något jag
visste eftersom min svärfar och frus moster båda gått där.
I går kväll hade vi också förmånen att få ta emot ett par norrmän och en danska på middag hemma hos oss - kort sagt ett givande nordiskt utbyte under några dagar (även om det vara många programpunkter som jag inte hann vara med på).

Inga kommentarer: