torsdag 5 mars 2009

Vad gör Hägglund för Uppsala garnison?

Upptäckte nyligen att även Uppsala garnison skrev om vårt besök där för några veckor sedan (se nedan). Mikael Oscarsson har ju agerat i frågan, som jag skrivit om tidigare, men nu hoppas jag att även våra kristdemokratiska ministrar kan visa lite framfötter i försvarsfrågan. Jag har skrivit en insändare till tidningen Kristdemokraten om detta:

"Mikael Oscarsson har uppmärksammat situationen runt försvarets anläggning i Uppsala. Vid Uppsala garnison utbildas i år mer än 300 värnpliktiga, man har Luftsstridsskolan, vilken inkluderar ansvaret för all stridsledning och luftbevakning inom flygvapnet, Försvarets Underrättelse- och Säkerhetsskolan och flera verksamheter. Trots att flygvapeninspektören utpekat vikten av att huvudstaten måste kunna försvaras inom en rimlig insatstid (från Uppsala 7 minuter, från Såtenäs 35 min) har nu försvaret inlett en process att lägga ner verksamheten i Uppsala. Ingen av JAS-flottiljerna har så goda förutsättningar som Uppsala med sin berghangar, och att lämna denna anläggning vore kapitalförstöring av stora mått. Bo Pellnäs skrev på DN-debatt nyligen "Att avväpna huvudstaden är snudd på landsförräderi".
Allians-regeringen sa efter Georgien-konflikten (SvD 080913) att inga mer förband ska läggas ner. Hur agerar kristdemokraternas statsråd mot att inte just detta händer? Om Uppsala garnison lämnas ställs ju sedan regeringen inför fullbordat faktum! Jag tror att ett kraftfullt kristdemokratiskt agerande i försvarsfrågan skulle gynna vårt parti!
Jonas Segersam, Uppsala"

Just i försvarsfrågan tror jag att väldigt många människor i Sverige tycker att Alliansen nästan gått över strecket. Odenbergs avgång besannade denna bild, och vi får nu se om även Tolgfors sitter löst åt. Jag har indikationer på att hans avgång kan vara för dörren...

1 kommentar:

MEDBORGARMAKT sa...

Vilka är indikationerna om Tolgfors avgång? Skulle det i så fall betyda en ny inriktning på försvarspolitiken? Det skulle nästan vara för bra för att vara sant!