söndag 29 mars 2009

Om detta må ni berätta…


Ja, idag var vi på oförglömliga Yad Vashem, minnesanläggningen för förintelsen här i Jerusalem. Jag hade inte sett det nybyggda museet, och det var förstås en gripande upplevelse. Helt obegripligt att det finns människor som vill förneka att detta överhuvudtaget inträffat…

Vår guide, Dick Haas (bilden), som förlorade både mormor och morfar under den nazistiska utrensningen sa så här när vi kommit fram till det avslutande fönstret med utsikt över Jerusalem:
”Jag kan känna viss glädje över att jag bor i Jerusalem och att jag kan säga att jag är född 1940 och överlevde”.
Museet andas trots allt hopp och pekar mot att Israel har blivit en räddning för det judiska folket. Något som ofta glöms bort i dagens hätska attacker mot den israeliska staten och folket. Om detta måste vi berätta – så att det inte inträffar igen!

Jag tar med en bild som är en affisch från det krist-sociala partiet i Österrike från innan kriget. Bilden visar att det inte bara är nazister som är skyldiga till judeförföljelserna - på samma sätt som antisemitismen idag kan återfinnas i de lugnaste vatten.

Inga kommentarer: