måndag 30 mars 2009

Ner till Gehenna

I morse tog jag en joggingrunda ner i Gehenna. Gehenna är det bibliska ordet för dödsriket eller helvetet om man så vill. Ordet kommer av den dal, Hinnoms dal, ”Gehenna”, som ligger nedanför Davids stad (söder om gamla stan i Jerusalem).

Jag kan säga att jag fick klart för mig betydelsen av Jesu ord att Bred är den väg som leder till fördärvet, men smal är den som leder därifrån. Det var sannerligen en, om inte så väldigt smal så i alla fall väldigt brant väg som ledde upp ur Gehenna. Jerusalem är en stad som ligger på höga kullar med inkilade smala dalar. Jag sprang ända ner till Siloam, där vi senare på dagen besåg Gihons källa, och Siloadammarna, förklaringen till att Jerusalem ligger där det ligger, eftersom denna källa är den enda naturliga vattenkällan i området.

Inga kommentarer: