Visar inlägg med etikett Lucia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lucia. Visa alla inlägg

torsdag 22 december 2016

Motståndsrörelse för julen


Nu närmar sig julen. Då poppar som svampar ur jorden alla PK-poliser som vill ta tillfället i akt att sudda ut och förminska julens verkliga värde och ursprung.

Inte minst kommer som ett brev på posten den nu redan lite tröttsamma debatt om skolavslutningar i kyrkan. Jag kan förstå att många blir uppgivna, och att stolligheter på en del håll även används av rasister och ryssnationalister för att svartmåla det svenska samhället. Men problemet blir ju uppenbart exempelvis i följande artikel. När man börjar censurera i sånger som "Nu tändas tusen juleljus", och för den del "tomtarnas julnatt", ja då har det gått för långt.





Det är Världen idag, och även Dagen som skriver om en skola i Åmål som i sånghäftet på luciafirandet kryssat över de två "kristna" verserna i Nu tändas tusen juleljus, och i det som blev kvar bytt ut "stjärna över Betlehem" mot "stjärna över alla oss". Vidare ger man en alternativ berättelse för Lucias bakgrund som kristen martyr, och sätter även parentes runt "gröt och skinka" i sången Tomtarnas julnatt.

Det kan tyckas vara petitesser vilket många ville påskina när jag la ut länken på facebook. Jag blev också raskt anklagad för att sprida "falsk nyhet", varpå jag själv ringde upp den aktuelle pastorn i missionskyrkan i Åmål för att få saken bekräftad. Han satt med sånghäftet framför sig, och berättade den sorgliga historien om hur skolan under många år haft både adventssamling och lucia i kyrkan. På senare år har man dock strukit adventssamlingen, och även pastorns deltagande genom att man numera bara hyr lokalen under luciasamlingen så man ska slippa någon som helst risk för konfessionella inslag.

Man hänvisar till skolverkets föreskrift att skolavslutningar inte ska få innehålla konfessionella inslag, vilket är myndighetens uttolkning av skollagen.

Nu aviserade redan Björklund som utbildningsminister att detta borde föranleda att lagen justeras, eftersom det är uppenbart orimligt att inte skolor runt i Sverige kan ha sina skolavslutningar i kyrkorna, som man haft sedan generationer tillbaka. Tyvärr drog denna lagändring ut på tiden, genom diverse förvecklingar, och det var först nu i somras som en majoritet i riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen att man måste kunna ha skolavslutningar i kyrkan.

Vi lever i ett sekulärt samhälle, ja visst. Och kristdemokraterna är definitivt inte ett konfessionellt parti. Men jag tycker ändå att den här typen av traditioner måste vi bejaka och vara stolta över, i stället för att se det som ett hot mot ett öppet och mångfacetterat samhälle där vi har respekt även för människor med annan religion och bakgrund. Det kristna arvet bär vi i Sverige med oss sedan ett millenium tillbaka, och det är en del av vår nationella identitet.

Religion är något som anses allt mer fult och suspekt, exempelvis nyligen av Karl Petter Thorwaldsson, som uttalade sig att LO inte vill ha några konfessionella skolor. Min käre partikollega Felicia Sundmark gjorde en mycket bra illustration genom att påpeka att vi inte bör ha några politiska fackföreningar, se nedan:




Dessutom har Thorwaldsson fel. Det är visst en rättighet för familjerna att välja utbildning och uppfostran för barnen. Självklart ska det ske med en respekt för barnen att själva kunna välja väg i livet när de blir vuxna, men att säga att det är den sekulära svenska statens ideologi som ska prägla barnen framför föräldrarnas egen är helt enkelt ett brott mot Europakonventionen.

Nej, jag tycker vi nu när julen närmar oss i stället bör starta en motståndsrörelse för alla de värden som julen faktiskt står för, och som jag tror att vi alla kan förena oss runt. Ljus, värme, glädje och kärlek. Låt detta julens budskap få prägla vårt land!

Med det vill jag önska er alla en riktigt God och Fridfull Jul!


Fotnot - historien om den "falska nyheten" ska ha varit att Narvabaserade (Estländsk stad med rysk befolkning) Fria Tider skrivit om saken, vilket Metros viralgranskare ska ha "avslöjat". Se även ursprungliga insändaren, NWT samt på nyhetsplats där.

torsdag 13 december 2012

Lucia i Mikaelskyrkan

Sitter och lyssnar på en fantastisk Luciakonsert med Kyrkskolans musikprofil i samarbete med Stadsmissionen. Vår dotter Rebecca sjunger med och inledde med ett stycke på cello.
Högtidligt och ett stort tack Hanna Hermansson, och de andra musiklärarna och så Stadsmissionen som vi strax samlar ihop en gåva till, för att de upplåter den fina Mikaelskyrkan!

måndag 14 december 2009

Stolt far på lucia

I morse var det en stolt far som såg äldsta dottern framträda som lucia (se foto). Edel Irén sjöng tillsammans med musikklasserna på skolan i morse, och senare under dagen vid ett par tillfällen i Mikaelskyrkan - i kväll var min fru och såg henne där.

Mycket bra sång och fantastiskt program (eloge Hanna Hermansson!!). Att Edel har lite svårt att låta bli att gäspa berodde på syrebrist och att det började flimra för ögonen. Efteråt hade hon ett stort rött märke i pannan efter luciakronan... Strong insats att stå pall tre långa luciatåg idag!

lördag 13 december 2008

Luciachock






Nu har jag precis sett det sjätte luciatåget på två dygn. Det började torsdag kväll med julfest på vårt föräldrakooperativ Ekoxen (första bilden). Min son Joel fick vara med, även om han slutade i somras på Ekoxen, en liten kompensation för att han missade förra julfesten för ett år sedan.

Under fredagen började dagen med en julsångsamling som våra barns skola (Källskolan) ordnade i Vaksala kyrka (andra bilden). Efter lunch julfest på Joels nuvarande förskola - Tärningen (tredje bilden). En liten stund senare var det dags för nästa besök i Vaksala kyrka där min dotter Edel Irén tillsammans med sin musikprofilklass hade konsert (fjärde bilden).

På kvällen var det dags för julfest med Kristdemokraterna i S:t Maria Kyrka i Stenhagen (femte bilden - mina barn var halva luciatåget). Idag, luciadagen hade våra barn tillsamman med en grannfamilj sitt traditionsenliga lussande i grannskapet (sista bilden).

Så nu kan man äntligen pusta, - men bara en liten stund mitt i alla julförberedelser...