lördag 15 augusti 2020

Wiks slott - igår, idag och i framtiden

Jag och Frida Björk framför Wiks slott
 

Under veckan hade Region Uppsalas kulturnämnd en temadag på Wiks slott och Folkhögskola. Jag sitter under en kortare tid med där som ersättare för att stötta KD:s nya vice ordförande Frida Björk. Med tanke på att jag själv var ordförande, och vice ordförande under tiden 2006-2014 är det en fördel att kunna bidra med lite goda råd och erfarenheter från förra gången Allians-partierna (då utan miljöpartiet) satt vid makten.

Folkhögskola och Slott under förändring

Bakgrunden till dagen är naturligtvis det extraordinära läge som råder, dels med Corona, men också i och med beslutet att lägga de estetiska utbildningarna vid Wik på is. I en del sammanhang har det framställts som att vi skulle lägga ner utbildningarna, vilket inte är fallet (se bland annat replikväxling mellan Ola Larsmo, och nämndordförande Cecilia Linder i Dagens Nyheter). Senast i december beslutade kulturnämnden om inriktningen för skolan, som innebär att man ska ha estetiska utbildningar. Beslutet som fattades i maj innebar bara att dessa läggs på is under det kommande läsåret. Orsaken är en ohållbar arbetsmiljösituation på skolan, och lednings- och styrningsproblem. Nu blir det ett tillfället att förbättra processerna, utöka och justera utbudet, samt se till att skolan, som även innehåller filialen Uppsala Folkhögskola (som fortsätter som förut) utvecklas och stärks för framtiden.

Även Wiks slott som fungerar som en konferensanläggning som servar folkhögskolan med matsal, hela Region Uppsala med konferensmöjligheter, men även externa gäster. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad över Marie Berglunds idéer för fler gäster på plats. Trots coronatider, har sommarens "Café Nyfiket" varit en stor succé - med inte bara kiosk för badgästerna på dagen, utan också mat och grillning på kvällen. Dessutom står slottet öppet för besökare att komma in och titta - en stor förmån!

En otroligt spännande historia

Slottet har en väldigt spännande historia, och jag hade förmånen att guida kulturnämnden och de ledande tjänstemännen i förvaltningen genom irrgångarna i ett av Sveriges bäst bevarade medeltidsslott. Jag har ju vistats där en hel del (bland annat firat min 40-årsdag), och även guidat tidigare så jag har en hel del material att utgå från.

Det som är speciellt med slottets historia är personerna som bott på slottet har funnits så nära den svenska kungamakten. För att illustrera detta tog jag ett nedslag från varje sekel under det att vi gick igenom slottet från medeltidens källarvalv till den ståtliga riddarsalen längst upp.

Vid gravstenen över barnen Ramfrid och Arnvid som finns vid ingången, från 1300-talet, konstaterade jag att jag på den korta guidningen inte skulle hinna med att berätta följande historier: Om Ture Bengtsson Bielke, som var en av de tio personer som satte sitt sigill under drottning Margaretas Kalmarunions-dokument 1397, om Klas Bielke som fick ett personligt brev av kung Karl IX där han uppmanades lämna landet, eller ordagrant "skall begifva dig med hustru och barn der hädan af landet och hvart du sedan vill, antingen till Påfven i Rom, Fanen i Helvetet eller din Konung, du tjent haver [alltså kung Sigismund]... Rätta dig härefter och packa dig ut! Carolus", varpå slottet beslagtogs, och inte heller om Ulla (Ulrica Elisabeth) von Liewen som var kung Adolf Fredriks personliga älskarinna och födde dottern Lolotte Forssberg, som alltså var halvsyster till Sofia Albertina, och kungarna Gustaf III och Karl XIII. 

Men det blev alltså en hel del andra spännande historier - du får följa med på en annan guidning i framtiden och höra om dessa!

Inga kommentarer: