lördag 29 juni 2013

Absurt med TV-avgift på Iphone

Jag har tidigare skrivit om det märkliga med TV-avgift för internetbruk - då har ju TV-avgiften blivit en internetavgift i stället. Vill vi ha det?

Tack Gunnar Karlsson vid KTH för klargörande i SvD  om vad som gäller. Vi får hoppas nu även Kammarrätten köper resonemangen. Torde finnas en viss chans eftersom en professor i teletrafiksystem rimligen har en viss sakkunskap på området.

Det är ju faktiskt absurt att behöva betala TV-avgift för att min arbetsgivare tillhandahåller en Iphone för att jag skall kunna nå de anställda på bästa sätt. Då är TV-avgiften långt ifrån vad den en gång var tänkt att vara! (Det är tydligen också så att avgiften blir DUBBEL, en av företaget och en av mig...)

Sedan är det om inte absurt så i alla fall ohållbart att betala avgift för en dator som inte heller den är avsedd för att titta på TV med (i första hand). Och speciellt med tanke på att det är Sveriges Radio som är "skyldiga" genom att lägga ut hela sitt utbud på Internet. Har de fått tips av Anders Borg om det? - verkar ju vara han som är den ende som ser en fördel genom att staten får in mer pengar. Kulturministern argumenterade ju häromdagen i radion för att det är just det faktum att folk betalar som gör att regeringen vill ha kvar avgiften. Jag tackar Andreas Carlson, KD:s talesman i riksdagen, som i inlägget gav en lite mer nyanserad bild - fortsätt att driva på i saken mot denna orimliga avgift, Andreas.

Nej, som jag sagt tidigare, Alliansen borde agera i enlighet med sina partiers program (se moderaternas hemsida som tydligt säger att de vill slopa TV-avgiften), och ta bort denna orimliga konstruktion. Den är en rest av 1968 års kulturvänster. Public Service bör finansieras genom skatten.

Metro, DN, Erik Widman i SvD och Lars Anders Johansson, och Brännpunkt direkt
Andreas C på Aftonbladet om att lägga ner Radiotjänst
Bloggar: Absurdistan, Nora4you, KulturSören, Carl Hult,

Inga kommentarer: