tisdag 25 november 2008

Stockholm - konsekvens av landhöjningen

Jag hittade idag ett citat av en Uppsalaprofessor som jag hörde på senaste mälartinget i Uppsala på försommaren: "Stockholm är en ytterst beklagansvärd konsekvens av landhöjningen".

Ja, hade landhöjningen slutat för drygt 1000 år sedan så kanske Uppsala fortfarande varit huvudstad i Sverige... Anledningen till att Stockholm blev vad det blev var att den nuvarande stadsholmen ligger i vad som till slut blev den enda kvarvarande utseglingsleden från Mälaren till Östersjön / Saltsjön. Tidigare kunde man ta sig ut både via Edsviken/ Brunnsviken, via Långhundraleden som mynnar vid Biskopsborgen Tuna i Åker (nuv Åkersberga) och via sjuhundraleden (mot Norrtälje). Se gärna en informativ landskapsanalys från Länsstyrelsen i Sthlm, av Johanna Alton.

Jag har precis läst ut bröderna Fredrik och Henrik Lindströms spännande bok "Svitjods undergång och Svea Rikes födelse", som avhandlar just perioden efter landhöjningen på 1000- och 1100-talen som ledde fram till att Stockholm blev Svea Rikes huvudstad. Detta efter att Svitjod, med tyngdpunkt i Upplands folkland, förlorat sin historiska betydelse, bland annat efter att folkkungarna förlorat slagen vid Sparrsätra och Gestilren (dagens Gästre i Örsundaåns dalgång). Jag kan varmt rekommendera denna bok för den historieintresserade, läs gärna Dick Harrissons recension i SvD som också var min första kontakt med boken.

Inga kommentarer: