torsdag 10 april 2008

Orättvist om Mariestadshängning

I ekot idag gjorde radiojournalisterna en stor sak av att en person intagen på häktet i Mariestad tilläts hänga kvar när han hittades ha hängt sig på en toalett. I ring P1 (lyssna 26 min in på länken) idag uttalade jag mig om att jag tyckte det var en orättvis rapportering. Personal inom exempelvis vård, polis och kriminalvård ställs dagligen inför svåra situationer som inte alltid är så enkla att hantera. Att då ensidigt ge en bild utifrån en tragisk situation där personalen hängs ut tycker jag är dålig journalistik. Kanske inte så mycket att sådana saker tas upp, men mer sättet det görs på. Hör gärna intervjun med Kriminalvårdens chef där man riktigt känner hur journalisten får blodvittring genom ett scoop som så småningom kanske leder till att huvudena rullar bland de anställda på det aktuella häktet.

Vad skulle du göra själv om du öppnade en toalettdörr och hittade en person som hängt sig?

Inga kommentarer: