25 mars ska kommunfullmäktige fatta beslut om en ny hockeyarena i Uppsala. Vi från KD har under hela processen (sedan 2004 - se gärna en interpellation 2017-09-11) varit kritiska till att kommunen ska lägga flera hundra miljoner på ännu en arena, och därför lyckades vi sjösätta ett projekt - "Uppsala Event Arena" - där tanken var att kommunen skulle stå för 150 mnkr och sedan skulle en privat aktör bygga och driva anläggningen. Efter (väldigt) många turer gick denna idé i graven i somras, och nu har ett nytt förslag lagts fram från tjänstemännen för beslut i kommunfullmäktige. Tyvärr innebär det en investering på en halv miljard kronor, av kommunala skattemedel, en tung belastning med tanke på att vi redan fattat beslut om en miljard till Studenternas, en miljard till Fyrishov och en miljard till nytt Stadshus.
Vi fick inte gehör för att jobba för ett gemensamt projekt med näringsliv och föreningar, men redan tidigt i vår var vi tydliga med att vi tycker att arenan ska ligga på Gränby Sportfält, bilden ovan, (se artikel i UNT 4/2, och på vår hemsida) och anslöt oss därmed delvis till kritiken från IFU (se UNT 30/10) och Konståkningen (se UNT 28/1 Uppgång, och på nyhetsplats). Det var dock i ett ytterst sent skede som S-L-MP styret bestämde sig för att följa vårt förslag om att placera arenan på Gränby Sportfält (se UNT, SVT, P4). Fram till dagen innan (5/3) beslutet i kommunstyrelsen (6/3) så trodde jag helt säkert att dessa partier skulle följa tjänstemännens förslag att förlägga anläggningen till "Kölen", kommunens industritomt som ligger bredvid reningsverket i Kungsängen. Men si, så blev det inte, och därmed är jag förstås glad att se att det faktiskt kan löna sig att bedriva en tydlig oppositionspolitik.
Att vi i oppositionen kan påverka fick vi också ett tydligt exempel på då vi i Uppsala-Alliansen fick igenom ett förslag om 10 mnkr mer till äldreomsorgen genom stöd av V och SD (se UNT och min facebook) Även när budgeten i stort togs i höstas så stödde övriga oppositionen flera av våra yrkanden (se UNT).
Ja, det är inte alltid så roligt att sitta i opposition, naturligtvis skulle jag önska att väljarnas inriktning att S-styret borde bort följas. Men jag tror det ändå sker, förr eller senare. Det viktiga som jag ser det är att vi har en bra och attraktiv politik, och positivt försöker påverka kommunen i den riktningen. Och det kommer vi fortsätta med, oberoende om vi sitter i styret eller i opposition!
Personliga tyckanden och reflektioner från mig, sexbarnspappa och kommunpolitiker (KD)
Visar inlägg med etikett arena. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett arena. Visa alla inlägg
tisdag 12 mars 2019
torsdag 12 oktober 2017
Äldreomsorg kontra 100 miljoner till Studenternas
I veckans kommunfullmäktige var Kristdemokraterna det enda partiet som sa nej till att investera 100 mnkr MER i nya Studenternas, Uppsalas fotbollsarena nere vid ån. Totalt hamnar nu prislappen på nästan 900 mnkr mot det tidigare beslutet om max 780 mnkr (vilket då också skulle innefatta investeringar i Löten och Österängens IP). Ser man till projektet just studenternas är kostnaden nu drygt 35% högre än ramen för det beslut som togs 2015.
Jag har sagt att antingen var underlaget fel då, eller så har processen efter det varit fel. Jag tror det är en kombination.
Under debatten framhöll jag att vi kristdemokrater står för uppgörelsen att det behöver byggas ett nytt Studenternas. Den ursprungliga arenan är från 1909, och både 2014 under Alliansens styre, och 2015 med vänstermajoritetens nya förslag har vi deltagit i besluten.
Men, när kostnaderna springer iväg, ja då måste man rätta mun efter matsäcken.
Antingen behöver man sänka kostnaderna, eller öka intäkterna. När det gäller kostnader så har vi föreslagit att man gör en ny upphandling. Som det är presenterat idag har det gjorts en samverkansupphandling. Den innebär att den part man upphandlat får utforma det slutliga förslaget, eftersom kommunen själv inte vet vad man vill eller ska beställa. Det säger väl sig själv att en sådan process troligen inte leder till den allra billigaste lösningen. Och när man väl bestämt sig , ja då gör man inte någon ny upphandling eftersom man redan har avtal med en entreprenör. Även det säger sig själv, att man borde få in priser från fler aktörer när man väl bestämt sig vad man vill ha. Även om byggkostnaderna ökat i Uppsala, så tror jag att det finns pengar att hämta här. 100 mnkr dyrare är mer än hela sparbetinget på äldrenämnden, och om man så bara skulle få ner kostnaden med 5% på totalen så är det då fråga om 45 mnkr - en summa som vida överstiger sparbetinget på ca 30 mnkr på socialnämnden där jag är vice ordförande.
Man skulle också kunna öka intäkterna - dels genom att utöka de kommersiella inslag som ingår i projektet, och dels genom att exploatera intilliggande mark på ett bra sätt.
Grundläggande är jag (och även Ebba Busch Thor) skeptisk till att bygga arenor i kommunal regi. I Uppsala finns det goda exempel på samarbete med klubbar och näringsliv, till exempel IFU arena som drivs av Innebandyalliansen och friidrottsklubben USIF. Eller Relitahallen som bandy-sporten själva tog initiativ till och fick byggd till en låg kostnad. Kort sagt är inte kommunen (eller för den delen andra offentliga aktörer) de bästa när det gäller fastighetsinvesteringar. Låt oss i största möjliga mån överlåta det på andra aktörer, och i stället ägna oss åt kommunens kärnverksamhet!
Se SVT nyheter
Läs även min artikel i sommarens Uppsalatidningen
Etiketter:
arena,
budget,
Fotboll,
kommun,
prioriteringar,
Studenternas,
Uppsala
måndag 31 juli 2017
Prioritera kärnverksamheten
I början av sommaren skrev jag i Uppsalatidningen om att vi måste prioritera kärnverksamheten. Detta i linje med vad Ebba Busch Thor sagt flera gånger under året - att Kristdemokraterna hellre bygger äldreboenden än hotell och äventyrsbad i kommunal regi.
Här är hela texten:
Här är hela texten:
Kristdemokraterna
är mer intresserade av att bygga äldreboenden än hotell och sportarenor i
kommunal regi. Så sa Ebba Busch Thor på våra kommundagar i Karlstad i
våras. Hon om någon känner till vikten av att utveckla äldreomsorgen,
efter två perioder i Uppsala kommuns äldrenämnd.
Uppsala har varit en eftersatt stad på idrottens område. Både Gränby Ishall och Studenternas är sedan länge otidsenliga – även Fyrishov behöver renoveras. Vi kristdemokrater är inte emot att utveckla Uppsala som idrottsstad. Men vi hade helst sett att näringslivet och klubbarna själva hade fått ett större ansvar för alla de dyra investeringar som nu kommunen måste stå för.
Nya Studenternas IP kommer att kosta kommunen 480 mnkr, och totalt uppemot 800 mnkr. Nyligen fattades beslut om att bygga om och ut Fyrishov för 421 mnkr. Vi kristdemokrater ställer oss kritiskt till frågan om det verkligen är en kommunal kärnverksamhet.
Det är kommunallagen som bestämmer vilka kärnuppgifterna är, och att äga och driva ett bärkraftigt kommersiellt äventyrsbad återfinns föga förvånande inte bland dem. Vi föreslog därför att ägandet och/eller driften av äventyrsbadet skulle ha överlåtits helt eller delvis på privata intressenter, som på många andra håll, till exempel Örebro eller Västerås.
Kommunens kärnverksamhet är snarare myndighetsutövning: infrastruktur, skola, vård och omsorg. Ofta möts vi av argumenten att dessa verksamheter inte ligger i samma pengapåse och därför inte kan ställas emot varandra. Det är fel.
Vi politiker finns just för att prioritera var våra gemensamma medel ska gå, och det är vi som bestämmer hur mycket pengar som hamnar i vårdens och omsorgens kassa och hur mycket som hamnar i arenornas kassa.
I vissa andra fall, delvis under Alliansens styre har dock idrottsarenorna byggts genom att ge näringslivet och föreningarna ett större ansvar – den nya Uppsala Event Center, ny ishall nära Gränby Centrum, kommer att drivas av ett privat bolag, där kommunens investering enligt beslut inte ska överstiga 350 mnkr.
IFU arena ägs av ett eget bolag som innebandyföreningarna och Uppsala IF står bakom, där kommunen stått för att borga för lånet på 315 mnkr. Även Relitahallen är ett gott exempel på hur engagemanget utanför den kommunala byråkratin lett till både lägre kostnader och ett snabbare uppförande.
Det allra bästa är förstås om föreningarna kan driva projekten helt själva, som exempelvis UTK-hallen, Fyrisfjäderns Boservice Arena, och den hall som nu Livets Ord och LOIF har planer på att uppföra.
I stället för att administrera idrottsanläggningar borde vänstermajoriteten se över kärnverksamhet som äldreomsorg. Där tas nu beslut om att utan upphandling kommunalisera sju äldreboenden, ett beslut som kan komma att innebära kraftiga fördyringar för kommunen.
Studenternas och Fyrishov innebär tillsammans en investering för Uppsala kommun på en miljard kronor. Samtidigt konstaterar vi att lika nödvändiga investeringar i äldreboenden, förskolor och skolor ligger markant efter.
Låt föreningar och näringsliv sköta idrotten så kan vi politiker ägna oss åt kärnverksamheten. Kristdemokraterna kommer alltid att prioritera lagstadgade kommunala kärnuppgifter framför sidoprojekt – men det verkar vi vara ensamma om.
Jonas Segersam, Kommunalråd (KD), Uppsala
Uppsala har varit en eftersatt stad på idrottens område. Både Gränby Ishall och Studenternas är sedan länge otidsenliga – även Fyrishov behöver renoveras. Vi kristdemokrater är inte emot att utveckla Uppsala som idrottsstad. Men vi hade helst sett att näringslivet och klubbarna själva hade fått ett större ansvar för alla de dyra investeringar som nu kommunen måste stå för.
Nya Studenternas IP kommer att kosta kommunen 480 mnkr, och totalt uppemot 800 mnkr. Nyligen fattades beslut om att bygga om och ut Fyrishov för 421 mnkr. Vi kristdemokrater ställer oss kritiskt till frågan om det verkligen är en kommunal kärnverksamhet.
Det är kommunallagen som bestämmer vilka kärnuppgifterna är, och att äga och driva ett bärkraftigt kommersiellt äventyrsbad återfinns föga förvånande inte bland dem. Vi föreslog därför att ägandet och/eller driften av äventyrsbadet skulle ha överlåtits helt eller delvis på privata intressenter, som på många andra håll, till exempel Örebro eller Västerås.
Kommunens kärnverksamhet är snarare myndighetsutövning: infrastruktur, skola, vård och omsorg. Ofta möts vi av argumenten att dessa verksamheter inte ligger i samma pengapåse och därför inte kan ställas emot varandra. Det är fel.
Vi politiker finns just för att prioritera var våra gemensamma medel ska gå, och det är vi som bestämmer hur mycket pengar som hamnar i vårdens och omsorgens kassa och hur mycket som hamnar i arenornas kassa.
I vissa andra fall, delvis under Alliansens styre har dock idrottsarenorna byggts genom att ge näringslivet och föreningarna ett större ansvar – den nya Uppsala Event Center, ny ishall nära Gränby Centrum, kommer att drivas av ett privat bolag, där kommunens investering enligt beslut inte ska överstiga 350 mnkr.
IFU arena ägs av ett eget bolag som innebandyföreningarna och Uppsala IF står bakom, där kommunen stått för att borga för lånet på 315 mnkr. Även Relitahallen är ett gott exempel på hur engagemanget utanför den kommunala byråkratin lett till både lägre kostnader och ett snabbare uppförande.
Det allra bästa är förstås om föreningarna kan driva projekten helt själva, som exempelvis UTK-hallen, Fyrisfjäderns Boservice Arena, och den hall som nu Livets Ord och LOIF har planer på att uppföra.
I stället för att administrera idrottsanläggningar borde vänstermajoriteten se över kärnverksamhet som äldreomsorg. Där tas nu beslut om att utan upphandling kommunalisera sju äldreboenden, ett beslut som kan komma att innebära kraftiga fördyringar för kommunen.
Studenternas och Fyrishov innebär tillsammans en investering för Uppsala kommun på en miljard kronor. Samtidigt konstaterar vi att lika nödvändiga investeringar i äldreboenden, förskolor och skolor ligger markant efter.
Låt föreningar och näringsliv sköta idrotten så kan vi politiker ägna oss åt kärnverksamheten. Kristdemokraterna kommer alltid att prioritera lagstadgade kommunala kärnuppgifter framför sidoprojekt – men det verkar vi vara ensamma om.
Jonas Segersam, Kommunalråd (KD), Uppsala
Etiketter:
arena,
Ebba Busch Thor,
kommun,
kristdemokraterna,
kärnverksamhet,
omsorg,
Uppsala,
äldre
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

