Visar inlägg med etikett äldreomsorg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett äldreomsorg. Visa alla inlägg

torsdag 7 juli 2022

Socialdemokraterna vilseleder om valfriheten


 I veckan skrev vi i UNT om hur S vilseleder om valfriheten inom äldreomsorgen. Här är texten:

I september 2007 införde äldrenämnden i Uppsala under ledning av Gustaf von Essen (KD) eget val inom hemtjänsten. Systemet förfinades med nationell lagstiftning 2009 – LOV (Lagen om valfrihetssystem). Syftet var att brukarna själva skulle kunna välja vem som kommer hem till dem och utför tjänster i deras hem – med hänsyn till aspekter som vilka språk de behärskar, var företaget är geografiskt beläget, och vilken värdegrund utföraren står för. Detta var en viktig reform för att föra makten över hemtjänsten från kommunens byråkrater till de enskilda brukarna i Uppsala.

Under trycket från Vänsterpartiet väljer nu Socialdemokraterna att säga upp den här reformen, efter att under åtta år ha misskött systemet både nationellt och lokalt i Uppsala. Lyckligtvis får de inte en majoritet i fullmäktige med sig, då styret spricker på denna fråga och Liberalerna motsätter sig förslaget att ta bort LOV inom hemtjänst.

Det som är frustrerande är dels att allt som missats under mandatperioden nu ska åtgärdas ett halvår innan valet, och dels att Socialdemokraterna vilseleder och lägger ut dimridåer i syfte att sätta ett narrativ om att få bort ”marknadsexperimentet”. 

Ett tydligt exempel på detta var välfärdsbrottsligheten inom Attendo i Gottsunda. Orkestrerat med stora ord (”äldres liv och hälsa”), svartmålande av välfärdsföretag (”fusket inom Attendo”) och snabbinkallade möten (äldrenämndens arbetsutskott fick den 60-sidiga handlingen på bordet på ett möte som de inte ens visste varför de kallats till), försökte Eva Christiernin (S) sätta en bild av de onda kapitalisterna. När det i själva verket var en handfull anställda och chefer inom Gottsundagruppen som i maskopi med kommunala biståndshandläggare lurade både Uppsala kommun och Attendo på stora summor. 

Detta tillät kommunen gå ut över 450 nöjda brukare och 200 anställda som på bara någon vecka tvingades byta hemtjänstutförare och arbetsgivare, i stället för att tillsammans med Attendo beivra välfärdsbrottsligheten inom företagets verksamhet i Gottsunda kopplad till klanstrukturer och utstuderad ohederlighet.

När vi debatterade frågan i fullmäktige på försommaren anklagades Segersam personligen både för att bryta mot 10 Guds bud, och vara ansvarig för att äldre inte skulle få gå på toaletten eller få den omvårdnad de behövde.

Till detta kom att statsrådet Damberg (S) kallades in för att skylla allt på Ebba Busch – som varken var ansvarig politiker 2007/2009 eller som genomdrev införandet av LOV inom särskilda boenden 2014 – det var Socialdemokraterna själva som fattade det beslutet. Tack och lov för det – eftersom det fanns en kö på 200 äldre som behövde äldreboende – ett arv efter Göran Perssons ”reform” att avskaffa alla servicehus.

Genom att vi nu har LOV för äldreboenden så har Uppsala, till skillnad från väldigt många andra kommuner inte någon kö. Vi har dessutom fått en lång rad fina och trevliga boenden uppförda av privata aktörer – investeringar som inte belastar kommunens redan tunga låneskuld på 17 miljarder kronor.

Vi kristdemokrater försvarar inte systemet med vare sig LOV eller LOU som ett självändamål, det enda vi är angelägna om är att alla äldre får en värdig och högkvalitativ omsorg och vård, som präglas av valfrihet, en mångfald av utförare och möjlighet för exempelvis idéburna aktörer att fortsatt kunna verka. Andreas And, Ebbagården (Samariterhemmet) och Juliahemmet (Ersta diakoni) är exempel på sådana aktörer som vi anser vara viktiga för en hög kvalitet inom Uppsalas äldreomsorg. 

Inom primärvården gäller LOV alla vårdcentraler, och det har gett en god tillgänglighet, ett bra utbud och en konkurrenskraftig egenregi. Vi behöver utveckla LOV inom äldreomsorgen, både i Uppsala och nationellt – inte återkommunalisera verksamheten. Uppsala behöver ett nytt styre och Sverige en ny regering!

tisdag 12 mars 2019

Vi fick Arenan till Gränby

25 mars ska kommunfullmäktige fatta beslut om en ny hockeyarena i Uppsala. Vi från KD har under hela processen (sedan 2004 - se gärna en interpellation 2017-09-11) varit kritiska till att kommunen ska lägga flera hundra miljoner på ännu en arena, och därför lyckades vi sjösätta ett projekt - "Uppsala Event Arena" - där tanken var att kommunen skulle stå för 150 mnkr och sedan skulle en privat aktör bygga och driva anläggningen. Efter (väldigt) många turer gick denna idé i graven i somras, och nu har ett nytt förslag lagts fram från tjänstemännen för beslut i kommunfullmäktige. Tyvärr innebär det en investering på en halv miljard kronor, av kommunala skattemedel, en tung belastning med tanke på att vi redan fattat beslut om en miljard till Studenternas, en miljard till Fyrishov och en miljard till nytt Stadshus.

Vi fick inte gehör för att jobba för ett gemensamt projekt med näringsliv och föreningar, men redan tidigt i vår var vi tydliga med att vi tycker att arenan ska ligga på Gränby Sportfält, bilden ovan, (se artikel i UNT 4/2, och på vår hemsida) och anslöt oss därmed delvis till kritiken från IFU (se UNT 30/10) och Konståkningen (se UNT 28/1 Uppgång, och på nyhetsplats). Det var dock i ett ytterst sent skede som S-L-MP styret bestämde sig för att följa vårt förslag om att placera arenan på Gränby Sportfält (se UNT, SVT, P4). Fram till dagen innan (5/3) beslutet i kommunstyrelsen (6/3) så trodde jag helt säkert att dessa partier skulle följa tjänstemännens förslag att förlägga anläggningen till "Kölen", kommunens industritomt som ligger bredvid reningsverket i Kungsängen. Men si, så blev det inte, och därmed är jag förstås glad att se att det faktiskt kan löna sig att bedriva en tydlig oppositionspolitik.

Att vi i oppositionen kan påverka fick vi också ett tydligt exempel på då vi i Uppsala-Alliansen fick igenom ett förslag om 10 mnkr mer till äldreomsorgen genom stöd av V och SD (se UNT och min facebook) Även när budgeten i stort togs i höstas så stödde övriga oppositionen flera av våra yrkanden (se UNT).

Ja, det är inte alltid så roligt att sitta i opposition, naturligtvis skulle jag önska att väljarnas inriktning att S-styret borde bort följas. Men jag tror det ändå sker, förr eller senare. Det viktiga som jag ser det är att vi har en bra och attraktiv politik, och positivt försöker påverka kommunen i den riktningen. Och det kommer vi fortsätta med, oberoende om vi sitter i styret eller i opposition!