lördag 7 november 2009

Vilken tur jag inte hann vaccinera mig!

Efter UNT:s avslöjande har det blåst upp en debatt i riksmedia (DN, SvD1, SvD2) om att vi landstingsråd i Uppsala har erbjudits vaccinera oss mot den nya influensan. Eftersom jag har så många små barn och har så mycket annat att göra har jag helt enkelt inte hunnit med...

Hade det varit för en eller två månader sedan hade vi säkert lovordats för att vi gått före som goda exempel eftersom då så många var skeptiska till att vaccinera sig. När jag fick frågan i somras var jag noga med att säga att det var viktigt att verkligen gå och vaccinera sig, om så inte för sin egen skull så åtminstone för andras!

Men nu, när folk avlider i "influensaliknande symptom" i Ukraina och på andra håll i världen, och dessutom vaccintillgången är så dålig att folk står i långa köer i gathörnen här i Uppsala kan det förstås upplevas som stötande att politiker och tjänstemän erbjuds vaccinering vid sidan om. Jag väntar gärna några dagar till tills det finns mer vaccin och köerna blir kortare. Då kanske jag tar med hela familjen (vi har ju faktiskt rätt till förtur som småbarnsfamilj) och går till vår vårdcentral här i närheten i stället. Om jag hinner vill säga...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det upplevs inte bara som stötande, det är ett fullkomligt förkastligt agerande. När landshövding Marianne Samuelsson myglade på Gotland, gällde det några stugor på strandskyddat område. Även Samuelsson gjorde skillnad på folk och folk. I denna skandal är det människoliv som riskeras så man får innerligt hoppas att drevet sätter i gång i stor skala mot de ansvariga. Hur svårt ska det vara att leva upp till Socialstyrelsen regler för vaccination. Vårdpersonal är en prioriterad grupp, definitivt inte politiker.

Anonym sa...

Det här strider mot den av riksdagen beslutade människovärdeprincipen – att alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhället. Det är inte acceptabelt att vissa grupper prioriteras före andra.