Utställning av fördjupad översiktsplan för de sydöstra stadsdelarna inklusive Bergsbrunna
Reservation
Kristdemokraterna
I Kristdemokraternas samrådsyttrande till den första FÖP Sydöstra stadsdelarna (kan läsas på vår hemsida: https://wp.kristdemokraterna.se/uppsala/remissvar-fran-kristdemokraterna-angaende-fordjupad-oversiktsplan-for-de-sydostra-stadsdelarna/ ) redogjorde vi för vår kritik mot förslaget.
Eftersom föreliggande FÖP skiljer sig marginellt från den ursprungliga yrkade vi avslag och att Uppsala kommun borde begära en omförhandling hos regeringen om avtalet för Uppsalapaketet.
Det grundläggande problemet är nämligen att hela avtalet tvingar fram en alltför tät och hög bebyggelse (upp till 8 vån), där husen skuggar varandra, och där inslaget av småhus är alltför lågt.
Området ”Nysala”, skogsområdet mellan järnvägen och E4, borde ingått i förslaget, något som schabblades bort av Uppsala kommun i förhandlingen med staten. Det hade gett en större yta som kunnat sänka höjderna på husen och förbättra kopplingen mot Knivsta kommun.
Om man nu ser till föreliggande plan har vi ett antal synpunkter
Man måste kunna nå även detta nya område med bil – hela förslaget andas bilfientlighet, och trafiklösningarna i kringområdet är inte tillfredsställande lösta. Det är bra att bron över Fyrisån nu kan användas för biltrafik – även om det sägs att det bara gäller ”utryckningsfordon”, och att en bilbro bara blir ett reservat inför en eventuell framtida utbyggnad, när kapaciteten behövs.
När det gäller småhus är det också bra att det nu sägs att planen innehåller 5000 småhus (”och marklägenheter” – är det verkligen småhus?). Denna siffra innefattar dock 400 bostäder på åkrarna nedanför Sävja gård, ett område som inte innefattas av avtalet med staten – det är alltså inte plats för 21.500 bostäder i planen – utan för över 22.000! Vi tycker inte man ska bygga i det området, på bästa jordbruksmark.
Däremot hade vi gärna sett att man prövat förslaget om en ”Söderby trädgårdsstad”, i dialog med fastighetsägarna i skogsbrynen söder om Danmarks Söderby. Det tycker vi är ett bättre användande av marken än en (kommunal?) ridanläggning, och ger en bra fond till befintlig villabebyggelse i byarna.
Vidare har planen kvar bebyggelse på flera våningar tätt intill nuvarande bebyggelse i Nåntuna och Sävja. Vi tycker som sagt att man borde förskjuta bebyggelsen mot Nysala – och behålla områdets karaktär av fristående ”byar” med ordentligt tilltagen natur emellan. Denna karaktär kommer att försvinna när de befintliga delarna byggs in med skuggande flervåningshus. Även de befintliga och uppskattade pulkabackarna kommer byggas in och delvis försvinna i föreliggande förslag.
Hela området runt Sävja gård, en del av Uppsalas Linnéarv kommer också att ödeläggas med sin nuvarande karaktär av beten, jordbruksmark och linnéstigar. Hur stämmer det med Uppsalas världsarvsansökan?
Vi hade också sett att en del av järnvägen lagts i tunnel, och att även en remsa av naturreservatet väster om järnvägen kunde använts för byggande i syfte att minska barriäreffekten, spara jordbruksmark och få en bättre anknytning till Knivsta, något vi inte fått gehör för under processen. En process som för övrigt tyvärr varit alldeles för bristfällig när det gäller förankring – både med oppositionspartierna och med berörda markägare och boende i området. Den korta utställningstiden på två månader fram till mars förstärker den bilden.
När det gäller samordningen med Knivsta är det bara att beklaga att staten nu väljer att strunta i den bristande förankringen hos medborgarna i Knivsta kommun, och den uppenbara kapacitetsbristen i en liten kommunorganisation att klara av att tredubbla antal invånare under 30 år. Detta illustrerar att hela projektet är ett uppifrånprojekt utan förankring hos invånare och berörda kommuner, och dessutom verkar nu till och med staten darra på manschetten när det gäller en nödvändig infrastrukturinvestering i järnväg på en av Sveriges mest trafikerade sträckningar. Man kan konstatera att både Sverige och Uppsala / Knivsta behöver en ny regim!
Jonas Segersam (KD)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar