Jag skriver idag i UNT om armlängds avstånd inom kulturpolitiken, och att vi kristdemokrater önskar avpolitisera kulturen. Eftersom texten inte finns på nätet kan du läsa här:
Krikortz ”Väggmålning” (”DDR-konsten”) har orsakat en
intensiv konstdebatt. Vi kristdemokrater välkomnar detta, eftersom vi ser
konsten och kulturen som ett viktigt, levande och positivt inslag i vårt
demokratiska samhälle. Vi har dock framfört att vi vill ”avpolitisera
kulturen”. Idag finns tyvärr tendenser till att vissa kulturella uttryck regleras
på ett inkonsekvent sätt.
Jag har som tidigare ordförande i landstingets kulturnämnd
och Bror Hjorths stiftelse försvarat principen om ”armlängds avstånd”.
Estetiska avvägningar lämpar sig dåligt för politiska debatter. Politiker som
inte förstår detta hamnar i samma dike som SD – konst skall vara ”harmonisk och
estetiskt tilltalande” - eller Nazisterna, som förbjöd ”entartete kunst”
(degenererad konst).
För att få en starkare demokratisk förankring av den offentliga
konsten välkomnar vi Uppsala kulturnämnds beslut att ta fram riktlinjer för
konstnärliga gestaltningsprojekt. I väntan på detta har jag föreslagit att
Krikortz verk (som domkyrkans judesugga) förses med förklarande skyltar. Jag
föreslår även en inramning med taggtråd, ungefär som DDR-staten ingärdades med
en mur som skydd.
Men man kan undra varför viss konst anses för politisk och
kränkande, som man väljer att censurera, medan annan (exempelvis DDR-konsten)
inte gör det? Kulturhuset i Stockholm valde nyligen att delvis ta bort Makode
Lindes namn på sin utställning ”Negerkungens återkomst” och Moderna museet
förklarade att man inte vill ta emot Lars Vilks världskända Mohammedteckning
som donation. Även Operan tog bort reklamen för Svansjön eftersom bilden på den
färgade manlige dansaren CE Archer upplevdes kränkande.
Miljöpartiets arbetsgrupp för kultur går till och med ett
steg längre – de vill införa en statligt sanktionerad åsiktspolis där bland
annat ”organisationer som företräder underrepresenterade grupper” ska utbilda
hela kultursektorn i ”intersektionalitet och postkoloniala teorier”.
Nej, vi ska slå vakt om principen om armlängds avstånd från
politisk inblandning i kulturlivet. Samtidigt har kultursektorn själv ett stort
ansvar att behålla en opartiskhet i sina bedömningar och slå vakt om en
förankring i vår västerländska värdegrund. För många oinvigda betraktare är det
obegripligt varför man ska ingripa mot påstådd rasism eller islamofobi men inte
när kungafamiljen eller svenska flaggan skändas. Denna skadliga politisering
riskerar att öka avståndet mellan en smal, styrande kulturelit och värderingar
bland vanligt folk.
Det är viktigt att vi i Uppsala har en transparens,
tydlighet och öppenhet i processerna runt den offentliga konsten och kulturen.
Historiskt ser vi exempel också på att konstnärer utövat självcensur i dessa
processer (B Hjorth tonade ner de tre fallosarna i ”Näckens polska” och N Dahnberg
förtydligade könsfördelningen i ”Gatumusikanter” vid UKK). Såväl sakkunniga som
politikers roller behöver ständigt utvärderas. Med principen ”armlängds
avstånd” varför har då exempelvis kulturnämnden kvar politiker som behandlar
utdelning av hundratusentals kronor till kulturutövare?
Det är viktigt med en öppen och allsidig diskussion om
offentlig kultur. Konsten och kulturen är något viktigt och värdefullt som vi
även framöver kommer att debattera. Samtidigt som vi slår vakt om vårt öppna,
respektfulla och på en tydlig demokratisk värdegrund baserade samhälle.
Jonas Segersam
Kommunalråd (KD)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar