tisdag 3 juli 2012

Almedalen i Kubik

Sitter nu på Bloggplats H12 vid Strand Hotell, Visby. Årets Almedalen är en överväldigande upplevelse. Det är femte gången familjen Segersam är här, och det är mest utifrån min fru Ingvilds engagemang i Riksorganisationen Haro. Nu som ordförande.

Själv har jag som politiker förstås ett visst intresse av vad som händer, men nu känner jag mest att jag blir överväldigad av allt som händer här. Bara för idag innehåller programtidningen över 25 sidor, sida upp och sida ner, med programpunkter om vad som händer. När jag fick se tidningsluntan idag konstaterade jag att man kan ägna veckan bara åt att läsa igenom den....

Första gången vi var här, 2006, var det redan då rekord, och trycket var stort inför valet kommande höst då Alliansen skulle komma att ta över makten i Sverige. Men då var det ca 500 programpunkter, i år är det 1850! (och 2001 för övrigt ca 50). Antalet besökare har också mer än tredubblats sedan 2006, och företag och stora organisationer tar över alltmer. Ett kännetecknande exempel är just bloggplats H12, där H12 står för "Hästgatan 12". På den adressen kan man nu se ett stort statligt bolag, Vattenfall, som köpt in hela adressen, och H12 finns alltså i stället nere vid hamnen vilket i och för sig är trevligt. Det är mycket pengar som stoppas in i denna karusell, och har man rätt position kan man gå från bjudmiddag till mingel till bjudning igen och ha en ganska trevlig vecka. Men, som sagt, det blir mest överväldigande, så nu ska jag åka hem till barnen i stället.

Inga kommentarer: