torsdag 26 januari 2012

Tack Alf Svensson

... för det samlande och besinnande inlägget i DN idag. Kristdemokratin är en urkraft i det moderna Europa och har bidragit till att läka och försona såren som revs upp av Andra världskriget och Kalla kriget. I länder som Tyskland, Polen, Italien med flera har denna ideologi varit en räddningsplanka för länder sargade av kommunism, nazism och rasism. I stället har idéer och traditioner grundade på en tydlig naturrättslig etik fått vägleda Europa in i ett demokratiskt rättssamhälle där naturrätten sätter sin tydliga prägel inte minst genom den europeiska konventionen för mänskliga rättigheter.

Alf Svensson drar sig inte heller för att använda "k-ordet" som Göran Hägglund inte vågat ta i sin mun under mer än en enda partiledardebatt i riksdagen, och då precis efter han tillträtt (se AiP:s analys). Skall vi vara ett parti som samlar såväl liberaler som konservativa, kristna som sekulariserade, höger som vänster, ja då måste vi ha ett språk som inkluderar och gör att människor i olika läger ("verklighetens folk" som GH uttryckte det) känner igen sig.

I morgon bitti åker jag till Västerås bland annat för rikstinget där på lördag. Vi ska då rösta på partiledare och vice partiledare tillsammans med partistyrelse. Jag kan ärligt säga att jag inte vet till 100% vem jag kommer att rösta på, det beror på vem som klarar att visa en ambition att samla och leda i stället för att söndra och intrigera. Tyvärr har det funnits alltför mycket av det senare som jag också skrivit om här på bloggen tidigare.

Naturligtvis beror det också på vem som ställer upp. Om Ebba Busch är villig att kandidera kommer jag inte att tveka om att berätta varför jag tror partiet gör en historisk miss att inte ta tillvara på denna "Miss Busch" ;) och att jag själv med vad jag nu vet troligen hade förespråkat henne som förstanamn på det årsmöte för två år sedan (f ö med Mats Odell närvarande) där jag som nomineringskommitténs ordförande i stället talade för sittande kommunalrådet Gustaf von Essen.

Det har också stor betydelse för mig att presidiet ska bli allsidigt sammansatt. Därmed vill jag beroende vem som blir partiledare stödja kandidater som kompletterar denne och representerar andra delar av partiet.

I vilket fall som helst ser jag fram mot en period av sammanläkande av partiet och hoppas och tror att alla krafter kommer att hörsamma Alf Svenssons maning att lägga undan käbblet och fokusera på såväl vårt arv som vad Kristdemokraterna kan betyda i det framtida Sverige.


Följande pläderar för ett val av Mats Odell: Ebba Busch, Fredrik SegerfeldtLars Adaktusson, Alex Johansen, (även jag själv för ett år sedan...)

Se även Xenosidian, PJ Anders Linder

Inga kommentarer: