torsdag 31 december 2020

God Jul och Gott Nytt År

 

Grön jul i Knivsbrunna

Det har blivit en till stora delar grön jul, men jag vill ändå passa på att även här på bloggen önska alla läsare God Jul och Gott Nytt År!

Får man säga God Jul

Innan jul hade vi ett webbinarium i KD Uppsala, med Frida Park, opinionsredaktör på Dagen, och Hans Eklind, riksdagsledamot (KD) och migrationspolitisk talesperson. En del av bakgrunden till webbinariet var debatten några dagar tidigare, där DN:s ledarsida gick ut med att det är vänligare att önska "God Helg", än "God Jul". Detta blev jag uppmärksammad på av Eva Edwardsson (L) som är ordförande i fullmäktige som noterade att det blev ifrågasatt att vi säger God Jul. Tyvärr återgav jag detta fel i webbinariet där jag sa att Eva önskade God Helg, men det gjorde hon alltså inte (vilket man kan höra på sista 10 min av sändningen från fullmäktige)

Vårt webbinarium kan höras på facebook

Frida hade även hon skrivit en ledare i tidningen Dagen, där hon menade att "God Helg" är mer kristet än God Jul som ju är en gammal hednisk beteckning. 

Nu är ju detta en spegling av den amerikanska debatten mellan "Merry Christmas" och "Happy Holidays", och det viktiga är väl egentligen inte vilken fras man använder för att önska varandra en välsignad helg (Hans hälsning i riksdagen), utan detta blev i stället en grund för vår diskussion om vilka värderingar som ska gälla i samhället. Jag får nog komma tillbaka till Nike Örbrink som skrev sin artikel i Expressen om assimilation, som vi också kom in på under seminariet. Grundläggande kan vi dock sammanfatta med att det är positivt med kristna värderingar i det svenska samhället. Och att vi behöver bli bättre på att beskriva, och slå vakt om de grundläggande värderingar som är beskrivna i exempelvis Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna, som en grund också för vårt svenska samhälle.

Julfirandet hos Segersam

Vi brukar alltid fira jul i Norge, men den här julen blev annorlunda som för så många andra. Vi firade hemma i Uppsala med alla våra barn (och ett par pojkvänner till våra döttrar). Även om det varit en grön, eller snarare grådaskig jul, så fick vi en fantastisk promenad på julafton som var den soliga dagen.

 
Här fotosession under vår promenad, där ett av barnen föll ner bakom grinden
 
 Vi fick också tillfälle att njuta av en riktig skidtur också, eftersom Annandag Jul blev dagen med snö (den smälte sedan bort dagen efter). Härligt att få komma ut i det här fallet med 

På skidor med fru Ingvild, och sonen Olav

Samtidigt som det varit annorlunda så har det naturligtvis varit fint att ändå få vara tillsammans med familjen. Tyvärr sitter väldigt många ensamma under julen, och särskilt den här har blivit ett lågvattenmärke för ensamhet och isolering.

Dotter konservativ skribent

Som stolt far måste jag också få länka min dotters debut som konservativ skribent. Hon praktiserade som ledarskribent på Svenska Nyhetsbyrån ett par veckor innan jul - och på julaftonen kom finalen i en ledare publicerad i Skaraborgs Allehanda "En annorlunda jul".

 Edel Iréns ledartext på julafton i Skaraborgs Allehanda

I dagarna har även boken "Samtida röster om konservatism" kommit ut på Svensk Tidskrifts förlag. En antologi med ett antal författare med anknytning till den konservativa studentföreningen Heimdal här i Uppsala som skriver om olika ämnen med anknytning till konservatismen.

 

Jag kan rekommendera alla texterna - vi behöver lyfta den konservativa idédebatten i Sverige, och anknyta till en bra moraliska utgångspunkt och de värden som ska bygga samhället.

Fler webbinarier

För den som vill höra andra saker så har vi en mängd webbinarier varav en del kan ses på vår youtubekanal förutom på vår facebooksida förstås


 Region Uppsalas hantering av pandemin

Vi hade nu i veckan ett webbinarium med vårt regionråd Björn-Owe Björk om Region Uppsalas hantering av coronapandemin, och på torsdag nästa vecka kommer vi att kunna höra på Mikael Oscarsson som berättar hur vi lyckats behålla den militära flygverksamheten i Uppsala, och att vi nu åter får en flygflottilj förlagd här. Medverkar gör även Robert Nylén, Chef Uppsala Garnison, och Anders Brännström, tidigare Chef Armén

På återhörande!

 

Med dessa glimtar från julen vill jag önska er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR 2021!



 


1 kommentar:

Viktória Peričková sa...

Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom allt började som ett skämt för vissa människor sa att det var omöjligt. Mitt namn är Bengt Mårtensson och jag är från Henån, Sverige men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en härlig fru. Något hemskt hände min familj, när jag förlorade mitt jobb och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjens behov. av henne och mina barn just nu. Jag lyckades i nio år, ingen fru kunde hjälpa mig att ta hand om barnen. jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon blockerar mig från att prata med henne, jag försöker prata med hennes vän och hennes familjemedlemmar men vet fortfarande att en kan hjälpa mig och jag har skickat in ansökan senare till så många företag men ändå gjorde de det ring inte mig förrän en trogen dag kom som jag aldrig kommer att glömma i mitt liv. när jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter för och han berättade om en fantastisk man som hjälpte honom att få ett bra jobb i coca cola company och han berättade för mig att han är en trollkasta men jag är en person som aldrig tror på stavcaster men jag bestämde mig för att prova honom och Drigbinovia instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra under dessa sju dagar av lunchen. Jag följer alla instruktioner och gör vad han bad mig att göra bra. Drigbinovia se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter Drigbonovia underbara arbete. Min fru ringde mig med ett okänt nummer och bad om ursäkt och hon berättade att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru återvänder hem. Och efter två dagar ringde ett företag som jag har skickat mitt uppskattningsbrev till, nu är jag chef för paragon -företag i USA. Jag råder dig om du har några problem skicka ett meddelande till det här e -postmeddelandet: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp honom på +12162022709 så får du det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas från dig. Jag önskar dig det bästa.